Klopt het dat na het dragen van een bril je ogen (verder) achteruitgaan?

Toegevoegd na 9 minuten:
Dit vraag ik omdat ik zelf een bril heb en regelmatig draag en merk dat ik zonder bril toch iets minder kan lezen van een afstandje (verziend) als dat ik daarvoor zonder bril kon...

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Optiek
1.8K

Antwoorden (2)

Dat je ogen achteruit gaan heeft niets met de bril te maken, maar met je ogen (ze zijn tenslotte al achteruitgegaan voor je een bril droeg).
Dus na de bril kunnen ze ook nog achteruit gaan, kun je verder niets aan doen.
Je ogen kunnen verslechteren omdat de oogspiertjes verzwakken.
Een bril is dus geen garantie dat je ogen niet slechter worden, maar ook niet dat ze blijven zoals ze zijn als je een bril gaat dragen
Vroeger werd ook verteld dat je vooral niet in het halfdonker moest lezen(in bed dus) want dat was slecht voor je ogen. het is niet echt slecht voor je ogen, ze moeten zich alleen iets meer inspannen dan normaal, zodat ze eerder moe worden, maar dat trekt wel bij (vooral als je dan toch in slaap valt)
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goed antwoord +, jammer van de ongemotiveerde min.
Volgens het antwoord op de site http://volzicht.nl/oogklachten/bril/afbouwen-van-een-bril-of-lenzen/ zou je dit wel concluderen:

"Een bril of lenzen kun je afbouwen en het is beter om zonder te gaan kijken. Van nature kijken ogen van dichtbij naar veraf en alle afstanden daar tussen.De bolling van de oog wordt dan boller of platter. Dit heet accomoderen. Bij het meten van de ogen wordt de sterkte bepaald door zijn bolling en bijbehorende brandpunt afstand. Je ogen worden als het ware gedwongen door het midden van de glazen lenzen te kijken en zich aan te passen aan de brandpuntafstand van de lens. Iedere bijziende kent wel het verschijnsel dat hij beter leest zonder bril. De ogen raken gewend aan het kijken door de glazen en verliezen ze hun accomodatie vermogen, ze verstarren en de oogafwijking wordt een blijvende toestand. Mensen die pas een bril dragen merken dat ze binnen enkele weken slechter zien zonder dan voorheen."

Maar ik zet hier meteen een grote 'maar' achter. De mevrouw die deze site beheert schrijft: "Ik geef cursussen om weer goed te leren zien zonder bril. Ogen en zien zijn mijn passie en ik ontdek van alles wat gaat over ogen en zien en hoe je het zicht weer kunt verbeteren. "

Kortom, dit is 'een' antwoord maar zelf betwijfel ik of het 'optometrisch gezien' verantwoord is.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deze mevrouw zou best eens gelijk kunnen hebben. Zelf draag ik een bril voor veraf,maar alleen met t.v. kijken en als ik naar buiten ga.
Het viel mij vorig jaar op dat ik niet zo goed meer kon zien door mijn bril en ben naar de opticien gegaan met de woorden dat mijn zicht slechter was geworden.
Tot mijn verbazing bleek dat mijn zocht juist beter was geworden.
Van de -2.75 naar 1.50
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
zocht=zicht
Snuffel
11 jaar geleden
Bij mij precies hetzelfde, Maria. Heel apart. Maar afgelopen jaar waren mijn ogen voor het eerst slechter geworden (gemeten), terwijl tien jaar lang mijn ogen elk jaar een stukje beter werden (ondanks bril). En terwijl ik sinds ik de bril heb slechter leek te zien zonder bril, maar de meting gaf steeds aan dat ik verbeterde ogen had. Ik hoop dat dit een beetje te volgen is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik snap het helemaal Snuffel. :-)