Waarom kan ik beter de letters lezen met mijn ogen op een spleetje?

Ik ben al wat ouder en heb een leesbril nodig om te lezen, maar als ik mijn ogen bijna dicht heb kan ik alles nog wel lezen. Hoe komt dit?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Optiek
7.4K
bamibal
11 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/wetenschap/biologie/verklaard-mogelijk-focus-speldenprik-stuk.14947

Antwoorden (4)

Dit komt doordat de lens minder kan accomoderen mettertijd. Door je ogen samen te knijpen of door in een goed verlichte kamer te lezen wordt de opening waardoor het licht binnentreedt kleiner, hierdoor is accomodatie niet meer nodig. Zo kan een oogarts/opticien zien of je een brekings- of accomodatieprobleem hebt, of juist iets van het oog zelf (staar etc): door jou door een hele kleine opening te laten kijken (stenopeische opening).
Voor de personen die het willen proberen (en die een bril hebben!): kijk maar eens met 1 oog door een velletje papier waar een heel klein gaatje in geprikt is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
als uw ogen in spleetjes zitten
dan is een deel gesloten en concentreert u brein zich meer op het gedeelte dat open is waardoor u het beter kunt lezen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij het ouder worden, kunnen de oogspiertjes niet meer voldoende naar binnen draaien, met als gevolg een niet helder beeld.
Het kijken door de ooghaartjes, werkt een beetje als een vergrootglas.
Neem net de proef met het pootje van mijn bril.
ga zo zitten dat de letters een beetje wazig zijn.
Houd nu het pootje van mijn bril, dicht bij mijn oog en kijk er langs.
een klein deel van de letters dat ik direct naast het pootje zie, is nu scherp te zien.
Ook met een oog.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb het geprobeerd, en het is werkelijk zo.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zal best wel een of andere wetenschappelijk uitleg voor zijn, maar het blijft bijzonder, vooral omdat het ook met een oog zo werkt.
Bij het verouderingsproces hoort ook dat de oogspieren zelf minder soepel worden. Hierdoor verminderd de bewegingsvrijheid van je ogen.
Als je je oogleden bijna dicht hebt, verklein je het gedeelte dat je oogspieren kunnen bewegen en zul je ook beter gaan zien.
Wel is het zo dat dit proces meer focus kost van je hersenen en je sneller de kans loopt op hoofdpijn en lezen terwijl je vermoeid bent is er dan helemaal niet bij.