Ja, als je constant op een fel beeldscherm zit te kijken dan kunnen je ogen daar zeker vermoeid door raken. Daarom wordt aanbevolen om na een uur naar het scherm te hebben gekeken een poosje iets anders te gaan doen.
Amadea
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Wie veel achter een pc werkt, gebruikt zijn ogen te weinig. De ogen staren gedurende langere tijd achter elkaar naar één en hetzelfde beeld, op dezelfde afstand en vaak met dezelfde lichtinval en lichtsterkte. De ogen zijn hier niet op gebouwd, en raken oververmoeid doordat ze zich moeten blijven focussen op hetzelfde beeld.
De meeste mensen gaan staren en spannen hun ogen teveel in hierdoor. Dit is niet bevorderlijk voor de ogen en kan een achteruitgang in het zicht bevorderen. Wie zorgt dat er ontspannen naar een beeldscherm gekeken wordt met voldoende afwisseling, hoeft niet te vrezen voor slechtere ogen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
starend? niet per se.
Wel lijkt er een verband te zijn tussen het veel (dicht)bij een scherm zitten van kinderen en bijziendheid op latere leeftijd.

(De ogen lijken te wennen aan het dichtbij focussen en 'vergeten' oneindig als ruststand.)