is het nou echt slecht als ik op 1 m afstand zit van een 46 inch computerscherm(tv)? want ik lees verschillende dingen

sommige bronnen zeggen dat je allen slechte kijkgewoontes aanleert
wie weet hier meer over?
mvg Justin

Toegevoegd na 2 minuten:
het gaat om de lg 42lw4500 full hd en ik heb een foutje gemaakt het gaat om een 42 inch*

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Optiek
1.4K

Het beste antwoord

Je zit te dicht bij. Het zou een afstand van minstens 3 meter moeten zijn bij een grootte van 42 inch.

Bedoel je niet 43 cm doorsnee?

Van een Arbo-gerichte site:

"De kijkafstand van de ogen tot het beeldscherm wordt bepaald door de grootte van het beeldscherm.

Bepaal de grootte van het scherm en zet dit op de aanbevolen kijkafstand uit het schema.

Kantel je scherm licht achterover voor de juiste kijkhoek.
Plaats je beeldscherm op min. 1,5 m. afstand van het raam en haaks erop. Voorkom zo vermoeidheid van de ogen bij het kijken naar het fellere tegenlicht van buiten of dat je last hebt van invallend zonlicht.
Voorkom dat je met je rug naar de deur toe zit, zodat je ziet wie er binnen komt.

Beeldscherm grootte Kijkafstand ogen tot beeldscherm
14 inch (36 cm) 50-70 cm
15 inch (38 cm) 55-75 cm
17 inch (43 cm) 60-85 cm
19 inch (48 cm) 70-95 cm
21 inch (53 cm) 75-105 cm

Meet de grootte van het scherm van links boven naar rechts onder.
Vaak staat het aantal inches op de rand van het scherm.

Heb je de juiste kijkafstand ingesteld tot je beeldscherm, dan moet je de tekens goed kunnen lezen.

TIPS

Kun je de tekens niet scherp lezen, dan zijn er 2 mogelijkheden:
Actie 1. Pas de resolutie aan of de lettertekengrootte, zo nodig met behulp van de automatiseringsafdeling.
Actie 2. Als actie 1 niet helpt, laat dan een oogonderzoek doen. Mogelijk heb je een beeldschermbril nodig, die scherp focust op de kijkafstanden naar het scherm, toetsenbord en document. Overleg met je leidinggevende over de aanschaf. Vaak vergoed de werkgever (een deel van) de kosten. "

Nou ja, die laatste zin geldt natuurlijk niet voor een scherm van jezelf.

Toegevoegd na 2 minuten:
Van de site van ce Consumentenbond (over tv's):

"Wil je een tv kopen, dan is één van de eerste beslissingen die u zult nemen de keuze voor de grootte van het beeldscherm. Uit onderzoek van de Consumentenbond in 2007 is gebleken dat testpersonen een kijkafstand van ongeveer 3 maal de schermdiagonaal het prettigst vinden. Als uw zitmeubel thuis op ongeveer 2 meter afstand van de televisie staat, dan komt dit overeen met een beelddiagonaal van 26 inch (66 centimeter). Een televisie met een beelddiagonaal van 32 inch (81 cm) komt het best uit de verf op 2,5 meter afstand. Als u op 3 meter of nog iets verder van uw televisie zit, dan kunt u het beste een tv kopen met een beelddiagonaal van 37, 40 of 42 inch (94, 102, 107 cm)."