Wat zijn die witte vliegende sterrentjes die ik zie als ik me focus op een object

Als ik lang staar naar een object bv: een blad papier krijg ik witte sterretjes te zien die vliegen door mijn ogen.
Dit heb ik ook als ik naar de hemel kijk of naar een witte muur?
Hoe komt dit??

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Optiek
6.1K

Antwoorden (2)

De meeste mensen zien wel eens sterretjes voor hun ogen of vreemde lichtpatronen, bijvoorbeeld bij snel bukken of door een klap op het hoofd. Iets gelijkaardigs gebeurt wanneer men de ogen stevig dichtknijpt of met een vinger op een gesloten oog drukt. Het zijn kleine, felle lichtflitsjes in het gezichtsveld die worden veroorzaakt door een sterke prikkeling van het netvlies.
Je kunt ook sterretjes zien als je bent flauwgevallen of als je je erg hebt ingespannen en daarbij je adem hebt ingehouden. Dan krijgt het netvlies even een tekort aan zuurstof en reageert ook weer met prikkels naar je hersenen die je ziet als lichtflitsen.
Sommige mensen zien bij het begin van een migraineaanval kleurige vlekken verschijnen in hun gezichtsveld. Deze zijn van een totaal andere aard en hebben niets met de gewone sterretjes te maken.
Een ander fenomeen zijn de zogenaamde zwevers (in het Engels floaters en in het Frans mouches volantes). Dit zijn kleine vlekjes in het glasvocht die de inval van de lichtstralen verstoren en daardoor kleine vlekken veroorzaken in het gezichtsveld. Wanneer men rondkijkt, lijken de zwevers zich te verplaatsen binnen het gezichtsveld, maar dit is niet het geval. Ze keren min of meer steeds naar dezelfde plaats terug. Vooral bijziende mensen hebben er last van.
Je hoeft je niet ongerust te maken als je af en toe sterretjes of zwevers ziet. Alleen als dat heel plotseling gebeurt zonder dat er een duidelijke oorzaak voor is, als het maar in één oog gebeurt of als het niet binnen een dag vanzelf overgaat, is het goed om naar de huisarts te gaan.
..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik was ook al heel lang benieuwd wat dit was, ik heb namelijk hetzelfde! Bij mij zijn het de 'zwevers'! Altijd als ik naar de lucht kijk of inderdaad bij een witte muur!
Cryofiel
11 jaar geleden
Maar die zwevers zijn donker. Vraagsteller heeft het over *witte* sterretjes. Dat is een ander effect.
Heel goed dat je dit ziet! Ik bedoel - iedereen ziet het, maar de meeste mensen letten gewoon niet op.

Wat jij ziet, is het Fenomeen van Scheerer, ook bekend als het Blue-Field Entoptic Phenomenon. Zie de link hieronder.

Omdat de link in het Engels is, hier een samenvatting in het Nederlands.

Het netvlies van de mens zit eigenlijk verkeerdom: de bloedvaten lopen vóór de lichtgevoelige cellen. Dat betekent, dat die bloedvaten door het beeld lopen dat je ziet. Je ogen zien dus de wereld door een netwerk van bloedvaten heen. Alsof er meerdere donkere lijnen dwars over het beeld zijn getrokken.

Da’s niet handig, en daarom corrigeren de hersenen voor die zwarte lijnen. Wat jij uiteindelijk ziet (dus ná filtering door je hersenen) is een beeld waarbij de zwarte lijnen van de bloedvaten zijn opgevuld door de beeldbewerking in de hersenen.

Maar zo af en toe komt er een witte bloedcel door zo’n bloedvaatje. De bloedvaten in je oog zijn zo smal, dat een witte bloedcel er maar nét doorheen past. De witte bloedcel vult daarmee het bloedvat helemaal op.

Een witte bloedcel is doorzichtig. Zodra er een witte bloedcel door zo’n bloedvaatje beweegt, valt er dus ineens wél licht op de lichtgevoelige cellen die achter dat bloedvaatje liggen.

De hersenen blijven echter corrigeren. Zij vullen op die plek automatisch blauw in (als je naar een blauwe lucht kijkt), of wit (als je naar een vel papier kijkt).

Maar nu zien je hersenen niet alleen het blauw (of wit) dat ze zelf invullen, maar daarnaast nog eens extra licht, dat door de witte bloedcel heen op het netvlies valt. Jij ziet dus op die plek wat extra licht: een wit "sterretje".

Wat je dus ziet, zijn je eigen witte bloedcellen die door de haarvaatjes van je netvlies stromen. Die "sterretjes" bewegen in wiebelige lijntjes, omdat de haarvaatjes kronkelig zijn. De sterretjes verschijnen en verdwijnen, omdat je alleen dat deel van een bloedvat ziet dat aan de voorkant van je netvlies ligt. Daarvoor en daarna bevindt de witte bloedcel zich achter je netvlies, zodat je hem niet ziet.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hi Cryo, eigenlijk zie ik naast de genoemde zaken nog iets anders. Ook zijn dit kleine wit lichtgevende lichtpuntjes, gemiddeld een stuk of 15 die niet niet afhankelijk van mijn oogstand in de kamer oid 'dansen'. Meestal zoe ik ze in een hoek van de kamer veelal hoger dan waar ik me bevind en dit kan zowel overdag als 's avonds zijn. Laatst was ik kleding aan het passen en zag ik het ook via de spiegel als het ware om mijn hooft heen. Zie het niet zo vaak meer als vroeger. De andere fenomenen of floaters zie ik idd ook en kan dit ook opwekken te zien. Vind het apart en leuk maar ik vraag mij af of er onderzoek is gedaan en er wetenschappelijk bewijs is? Kijk, dat floaters floaters zijn en dat het gewoon troebelingen zijn daar kan ik wat mee. Maar hoe zit het met de bewijzen met onderbouwingen van de andere fenomenen? Kunen we alleen maar speculeren?
Cryofiel
11 jaar geleden
Is het één van de effecten die hier staan beschreven, of bedoel je iets anders? http://en.wikipedia.org/wiki/Closed-eye_hallucination
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit is het ook niet nee als ik de omschrjving lees en foto zie. Heb ook niet t idee dat ik hallucineer en daar is ook geen reden toe. Schrijffouten komen door mijn niewe toestel, sorry! Ik zie deze lichtpuntjes al zolang ik me kan herinneren. En over de eventuele onderzoeken en onderbouwingen, doel ik bv op de witte spikkels die je overal lijkt te zien op een met name op een zonnige dag?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Moet zijn niet hallucineer;) even ter aanvullng heb ik ook nooit psygidelische drugs gebruikt. En zag dit als kind al toen ik nog nooit gedronken, hasj gerookt had of medicatie gebruikt had.
Cryofiel
11 jaar geleden
Even ter informatie: het woord 'hallucineren' wordt hier in de *wetenschappelijke* betekenis gebruikt. Dus niet in de algemeen-maatschappelijke betekenins van, zeg maar, "geesten zien". Voorbeeld: als het donker is, ik doe mijn ogen dicht, en ik druk met mijn duim op mijn gesloten oogleden, zie ik kleurige vlekken. Ook die vlekken worden 'hallucinaties' genoemd. Draag je een bril of lenzen, of heb je die vroeger gedragen? Heb je een foto die ongeveer weergeeft welk soort 'spikkels' jij ziet? Zie je ze alleen als er een duidelijke lichtbron is, zoals de zon, of zie je ze ook als er gewoon veel licht is maar zonder duidelijke lichtbron, zoals op een heldere dag maar wel met enige bewolking?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Aha zo, ging van de maatschappelijke betekenis van hallucineren uit. De wetenschappelijke was mij niet bekend. Maar ik draag sinds kort soms een leesbril.en heb tot nu geen foto of afbeelding gevonden echter ga ik op het net wel op zoek naar mogelijk iets wat er op lijkt. Ik zie ze zowel bij dag als kunstlicht dus ook 's avonds. En ook laatst via de spiegel. Overigens zie ik deze ichtpuntjes onregelmatig, soms maanden niet.
Cryofiel
11 jaar geleden
Hmm, leesbril is niets bijzonders als je begin 40 bent. Daar zal het hem niet in zitten, denk ik. Als het een soort flitsen zijn is het raadzaam een oogarts te bezoeken. Flitsen kunnen ontstaan door spanningen op het netvlies. Geen probleem zolang je er op tijd bij bent. Is je oogdruk recentelijk gecontroleerd? Veel opticiens kunnen dat, zeker de medische opticiens. Die hebben een apparaat dat contactloos de oogdruk meet door "pufjes" lucht tegen het oog te blazen en met een lichtstraaltje te meten hoe ver het oog daardoor wordt ingedrukt. Hoewel, aan de andere kant - ik weet eigenlijk niet of hoge oogdruk tot sterretjes kan leiden, dus misschien zit ik hier onzin te blaten. Verder zit ik nog te denken aan de kleurige effecten die je soms ziet als fel licht, bijvoorbeeld zonlicht, door de haren van je wimpers valt. Als dit het allemaal niet is, hoop ik dat je een foto kunt vinden die weergeeft wat je ziet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hi, heb eerder gezocht naar afbeeldingen oid wat in de buurt komt van wat ik soms zie maar heb wederom niets kunnen vinden hoewel het best te omschrijven is. In principe zijn kleine, witte, lichtgevende lichtpuntjes.
Wel groter dan de blue field 'bolletjes', het lijken eerder op spikkeltjes.
Aldus gemiddeld zo'n 15 stuks ze bewegen zich een soort van 'dansend' met een soort draaiende beweging.
Toen ik er op ging letten, zag ik dat ik het de ene keer langer duurt dan de andere keer, soms wel ongeveer 1 minuut.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb mijn oogdruk nooit laten meten maar zie het al zolang ik me kan herinneren. Het zijn ook geen flitsen of kleurige effecten. Ben ook eerder al op zoek gegaan naar wat het is maar tevergeefs. Ook zijn het niet de sterretjes waneer je, hooft bv stoot.
Cryofiel
11 jaar geleden
Hmm, moeilijk... Het enige dat ik kan bedenken is dat het toch de blue field bolletjes zijn. Die verschijnen, maken een kringelig dansje, en verdwijnen. Als je die "uit focus" ziet, schatten je hersenen de afmetingen verkeerd in. Zo zag ik eens een wesp van 20 cm lang. Ik zag hem onscherp. In werkelijkheid was het een gewone wesp van 2 cm die op ongeveer 30 cm van mijn hoofd vloog, maar mijn hersenen maakten er een wesp van 20 cm van die op ongeveer 3 meter afstand vloog.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daar heb ik idd ok aan gedacht.
Echter verschillen deze lichtpuntjes zoveel van het blue field fenomeen.
Net aleen qua grootte maat ook van helderheid, de vorm welke
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ojee ik drukte al per ongeluk. Maar de vorm is toch anders, alsmede de manier van bewegen, de afstand onderling en de hoeveelheid.
In ieder geval dankjewel voor het meedenken!
Mocht ik eens wat vinden dan laat ik je het weten.
Groetjes