hoe lang hebben je ogen nodig om aan contactlenzen te wennen?

ik draag nu al bijna 13 jaar lang een bril na 13 jaar ben ik over gegaan op contactlenzen maar ik draag nu al 2 dagen mijn lenzen en ik blijf op wat verdere afstand nog steeds wazig kijken is dit normaal? want hoe lang hebben je ogen nodig om zich aan te passen aan die lenzen? ik heb ze dus nog maar 2 dagen gedragen en de 1ste dag 4 uur en vandaag dus 6 uur.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Optiek
46.4K

Antwoorden (3)

Mijn ervaring is dat ik wel direct scherp kon zien (dus ook in de verte). Wel hadden mijn ogen tijd nodig om te wennen aan de lenzen. In het begin konden m'n ogen na een tijdje branden en merkte ik dat de lenzen niet lekker zaten.

Het beste lijkt me om even terug te gaan naar de opticien. Er kunnen verschillende oorzaken zijn dat de minder scherp ziet. Als je lenzen hebt met een cilinder moet deze soms draaien zodat de cilinder op de juiste plek komt te zitten. Als dat niet zo is ga je minder scherp zien. Ook kan het zijn dat de lenzen die je nu hebt niet geschikt zijn voor jouw ogen.

Ik heb verschillende lenzen uit moeten proberen voordat ik de juiste lenzen voor mij had.

Bij mensen met een cilinderafwijking is het trouwens wel zo dat je met een bril het scherpst ziet. Maar daar kan de opticien je hopelijk bij helpen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het goed is moet je wel goed scherp kunnen zien met je nieuwe lenzen.
Als dat niet zo is, dan zijn ze niet goed aangepast aan jouw ogen.
Ben je naar een erkende EN goede contactlensspecialist geweest? Die moet jouw ogen goed hebben doorgemeten, en ook hebben gekeken of je een cilinder nodig hebt. Lenzen horen speciaal op/aan jouw ogen te worden aangepast.
Omdat je niet nu niet scherp kan zien lijkt het er op dat dat niet goed is gebeurd.
Ge ermee terug. En zoek desnoods een goede contactlensspecialist.

Het wennen aan het gevoel van contactlenzen in je ogen is een ander verhaal. Het zijn per slot vreemde voorwerpen in je ogen, en daar moeten ze aan wennen.
Zachte contactlenzen gaat vrij snel, maar harde, moet je langzaam opbouwen. Meestal duurt het een week of 2. Dan ben je geheel gewend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat ligt er aan of het harde of zachte lenzen zijn. Hoewel ik zelf geen ervaring heb met zachte lenzen duurde bij mij het wennen aan harde lenzen ongeveer een week.

Daarbij moet je onderscheid maken tussen het wennen aan het dragen en het wennen wat betreft het kijken.

Het duurt wel een hele tijd dat je je lenzen echt niet meer voelt zitten maanden tot misschien wel een jaar dat weet ik niet precies meer. Maar het is niet zo dat je constant dat gevoel hebt van dat er vreemde dingen op je ogen zitten, maar af en toe. Bijvoorbeeld vooral in rokerige omgeving of bij droge lucht.

Je moet direct scherp kunnen zien waarbij het kijken af en toe wel wat wazig kan zijn. Dit komt doordat je lenzen natuurlijk als vreemde voorwerpen je ogen irriteren met als gevolg betraande ogen die een wat wazig beeld geven. Toch moet je door te knipperen af en toe wel een scherp beeld krijgen anders is het niet goed.

Als je lenzen aangemeten krijgt moet je een tijd geen bril gedragen hebben anders krijg je geen zuivere metingen doordat de bolling van je oog aan je bril is aangepast..
Dat zou dus een oorzaak kunnen zijn.