Kan het dat iemand effect heeft met een lagere dosis pcm?

Een vriendin van me vertelde onlangs dat zei voldoende heeft met een lagere dosis paracetamol als de gemiddelde mens. Hoe kan dit ?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Paracetamol is een pijnstillend middel. Als je bij een lichte pijn al een paracetamol neemt, zal een lagere dosering voldoende zijn.

Maar ik denk dat hier sprake is van het placebo-effect. Dit is het effect dat te zien is bij het toedienen van een minder of niet-actieve stof.
Dit geldt ook voor pijnstillers, blijkt uit onderzoek. Men geeft een placebo aan een nietsvermoedende patiënt die aanneemt aspirine te krijgen (en verwacht dat deze zal werken). In vele gevallen blijken de (hoofdpijn)klachten dan evenzeer te verdwijnen als bij die patiënt die echte aspirine kreeg. Als hoofdpijn reeds verdwijnt binnen bijvoorbeeld vijf minuten na het innemen van een aspirine, wordt dit veroorzaakt door het placebo-effect, aangezien het 20 minuten duurt voordat het middel in het bloed is.
SimonV