Kan het zijn dat ik meer behoefte heb om te roken door de Ritalin?

Normaliter rookte ik 5 sigaretten per dag maar nu heb ik continu zin om te roken. Ik ben net 10 dagen bezig met Ritalin (ook de dosis nog aan het zoeken. Rond 25/30mg per dag).

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
11.7K

Antwoorden (2)

Het zou goed kunnen dat de bijwerkingen van Ritalin bij jou leiden tot de behoefte om meer te roken, vooral wanneer een gevoel van onbehagen bij jou het verlangen naar nicotine aanwakkert. Want wat staat er allemaal in de bijsluiter dat op kan treden:

- Nervositeit.
- Slapeloosheid, moeite met inslapen, rusteloosheid en hyperactiviteit.
- Minder eetlust.
- Extra prikkelbaarheid en snel uit het evenwicht zijn.
Amadea
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Dankjewel. Gelukkig slaap ik heel goed dankzij melatonine. Ook ben ik niet rusteloos of neerslachtig. Dus dat is fijn.
Ja, dat hoor je geregeld.

Roken werkt op de dopamine in de hersenen.
Ritalin werkt ook op de dopamine in de hersenen.
Meerdere stoffen doen dit. Denk bijvoorbeeld aan koffie, alcohol.

Je zit nog in je beginfase. Je gebruikt het middel pas kort en je weet nog niet precies welke hoeveelheid het best past bij jou.

Omdat nicotine en ritalin beide werken op de dopamine, hoor je geregeld dat mensen aanzienlijk meer gaan roken of juist geen zin meer hebben in een sigaret.
De arsen weten alleen dat dat komt door het aanzetten van dopamine.

Als ik jou was, zou ik me er niet te druk om maken.
Zorg eerst dat je op een goede dosis komt, eventueel op een ander medicijn overstapt en je voelt dat het goed met je gaat.
Kijk dan of je nog zo veel behoefte hebt om te roken. Misschien is dat dan ook afgenomen.

Bespreek dit wel met je behandelend arts. Hij hoort dit vaker.
Ik zal bronnen toevoegen, met ervaringen.
https://adhd.startpagina.nl/forum/topic/79726/ritalin-en-roken/
https://drugsforum.nl/threads/ritalin-drang-naar-roken.38569/
Toegevoegd op 01 juni 2019 20:20: tekst
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Wat een fijne reactie. Hier kan ik iets mee. De dosis is best een zoektocht. Dat het werkt is duidelijk maar hoe vaak en hoeveel mg per keer is even zoeken per dag. Ook afhankelijk van mijn activiteiten die dag (werken of thuis zijn).
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Wat goed om te horen!
Het is even puzzelen en daarna weet je precies wat jij nodig hebt.
Maak je niet druk om bijkomende zaken, zoals in jouw geval meer willen roken.
Iedereen heeft in het begin vreemde reacties, die je zelf geeneens herkent.
Gewoon bespreken met de behandelaar.
Het belangrijkste nu is dat je op de juiste dosis uitkomt, zodat het in jouw hoofd rustiger wordt.
De rest komt ook goed.
Heel veel succes!