Waarom worden ADHD-medicijnen vaak niet vergoed?

Het viel me op dat deze groep medicatie meestal geen vergoeding krijgt en dat dit expliet wordt vermeld bij het afsluiten van een zorgverzekering. Wat is de reden hiervoor?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.6K
Erna55
6 jaar geleden
https://www.zorgwijzer.nl/vergoeding/adhd-medicijnen
--- Vanuit de basisverzekering worden Ritalin, Dexamfetamine (2,5 mg) en Medikinet (bepaalde doseringen) volledig vergoed door de basisverzekering (afgezien van het eigen risico die je betaalt aan de zorgverzekeraar). Voor overige ADHD medicatie betaal je een eigen bijdrage. ---
HeerVoldemort
6 jaar geleden
Omdat de zorgverzekeraars slim geworden zijn. Kinderen worden te pas en te onpas vol gepropt met medicatie die ze niet nodig hebben. Met alle mogelijke schadelijke bijwerkingen van dien. Wat ze WEL nodig hebben is aandacht en opvoeding en gezonde voeding...helaas vergoed ook niemand dat...
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@HeerVoldemort: wat een walgelijke reactie. Ik denk dat er maar weinig artsen zijn die kinderen 'te pas en te onpas' volproppen met medicatie. Artsen leggen een eed af en daar past bovenstaand handelen niet bij.
HeerVoldemort
6 jaar geleden
Nee klopt. Maar helaas zijn ook voldoende artsen niet geschikt voor het vak dat ze uitoefenen. En daar is voldoende bewijs voor. In mijn jeugd was ik de enige met ADHD in de klas...ik kreeg medicatie waarvan ik de hele dag moe was. Nu in een klas zitten veel meer kinderen met 'ADHD' werkt de medicatie? Uiteraard een oververmoeid kind of een half platgespoten kind is rustig... Walgelijk? Ja vind ik ook...en dan bedoel ik niet mijn eerdere reactie.

Het beste antwoord

Er zijn een aantal veranderingen die hiermee te maken lijken te hebben. Tot nu toe was de vergoeding voor medicijnen beperkt en de rest betaal je zelf. Vanaf 2019 wil de overheid dat voorbij 250 euro, de verzekering de kosten op zich neemt. Blijkbaar vinden de verzekeringen dit wat risicovol, want in de aanloop naar 2018 zijn zorgverzekeringen collectief ADHD, ADD, PDD-NOS en Narcolepsie-medicijnen als uitsluiting aan het gebruiken bij aanvraag van een aanvullende verzekering. Oftewel: de overheid wil voorkomen dat je jezelf blauw betaalt aan medicijnen en de verzekeringen willen daar niet aan meedoen.

Er is trouwens nu een petitie gestart hierover en er is een rechtszaak in voorbereiding. Je vraag is dus terecht en erg actueel. (Bron 1: informatiebrief PsyQ over dit onderwerp; Bron 2: de petitie.)

Daarnaast zal mogelijk ook meespelen dat de farmaceutische industrie al een paar jaar in een machtsstrijd verwikkeld zijn met de Nederlandse overheid, waarbij de industrie de prijzen van medicijnen af en toe absurd verhoogd en de Nederlandse overheid probeert om hier tegenwicht aan te bieden. Het is onduidelijk wat hiervan de uitkomst gaat zijn, maar het is niet ondenkbaar dat medicijnprijzen onverwachts verhoogd worden. Dit is in 2016 al eerder gebeurd met een verdrievoudiging van Amfexa en helaas is een verdrievoudiging nog maar een kleine verhoging vergeleken wat de industrie in andere landen af en toe presteert. (Bron 3: Een NOS-artikel waarin Minister Schippers over Amfexa spreekt.)