Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Heeft ritalin invloed op mijn karakter?

Hoi,

Ik gebruik sinds een tijdje (twee weken ong.) ritalin elke dag. Eindelijk kan ik me concentreren op mijn huiswerk en het is voor mij makkelijker om aan taken te beginnen en ook af te maken. Verder ben ik eindelijk rustig in mijn hoofd, maar toch ondervind ik ook vervelende dingen aan dit middel. Zelf vind ik ze niet heel erg, zoals soms nerveus, geen eetlust hebben en in een tunnelvisie zitten. Toch is er een ding wat me opvalt en wat ik echt vervelend vind en dat is dat ik mijn spontaniteit en humor ben verloren. Ik kom voor mijn gevoel veels te serieus over en ik ben bang dat de mensen om mij heen me vervelend beginnen te vinden en me vervolgens buitensluiten. Het lijkt net alsof ik mezelf kwijt raak aan dit middel, terwijl ik op een hele lage dosis zit (2 keer 7,5 Mg). Is dit gewoon wennen, of moet ik met ritalin stoppen? Verder vroeg ik me af of je de oude weer bent als je 1 dag even niks slikt.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het is zeker mogelijk dat Ritalin een effect heeft op de emoties die je voelt. Sommige mensen rapporteren een vermindering, anderen juist een vermeerdering. Het kan ook over tijd veranderen, dus na een gewenningsperiode. Na het stoppen kan het ook enige dagen tot weken duren voor je weer een balans hebt teruggevonden, afhankelijk van hoe lang je het hebt gebruikt. Een dag stoppen helpt dus meestal niet. Of dit een reden is om helemaal te stoppen, is zo niet te zeggen. Dat hangt van de ernst van de klachten en de bijwerkingen af. Het is de vraag of het middel erger is dan de kwaal. Stop niet op eigen houtje, maar overleg dit met de arts die het middel heeft voorgeschreven. Ik lees geen ernstige bijwerkingen in je reactie, dus ik zou adviseren het middel enkele maanden te gebruiken en dan te evalueren.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100