Is er een kans op verslaving bij gebruik van oxazepam en lorazepam?

Als je dagelijks oxazepam slikt heb je kans dat je verslaafd raakt. Ik heb nu ook een doos Lorazepam liggen. Is er een kans op verslaving als ik 1 dag oxazepam andere dag Lorazepam gebruik etc etc

7 jaar geleden
2K
Erna55
7 jaar geleden
Dit kun je het best met je behandelaar overleggen.
tinus1969
7 jaar geleden
Oxazepam en lorazepam hebben hetzelfde effect en werken op dezelfde manier (ook de chemische structuur is bijna gelijk). Dus afwisselen heeft geen zin.
Eric1993
7 jaar geleden
@Erna55 Mijn behandelaar spreek ik pas 16 januari. En tot die tijd moet ik het zien te overleven. Daarom vraag ik het hier om tips of advies...
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik zou maar uitkijken, Ik dacht altijd dat het wel meeviel met die verslaving, tot ik van de 1 op de andere dag moest stoppen met lorazepam. Ik heb 3 nachten niet geslapen(toen kreeg ik weer een kalmeringspil) Ik heb hartkloppingen gehad, heb liggen rillen in bed terwijl ik mij kapot zweette, bleef maar rusteloos heen en weer lopen, dag en nacht, en hing kotsend boven de wc. Voelde mij echt een junk, dus pas op!

Het beste antwoord

Oxazepam en lorazepam zijn nagenoeg dezelfde middelen. Dat betekent dat het geen zin heeft om de ene dag oxazepam en de andere dag lorazepam te nemen. De kans op afhankelijkheid blijft dan.

Als je echt bang bent voor afhankelijkheid dan is het te overwegen om de lorazepam niet te nemen en de oxazepam eenmaal (of hoogstens tweemaal) daags. Op zo'n manier is er ook elke dag een periode dat er nagenoeg geen oxazepam in je bloed zit; de kans op afhankelijkheid wordt daardoor sterk verminderd. Lorazepam blijft langer in je bloed achter waardoor dit trucje met lorazepam niet werkt.
Of dit voor jou een optie is kan ik natuurlijk niet inschatten; dat zul je zelf moeten inschatten. Als het niet haalbaar is dan kan je natuurlijk altijd overleggen met je behandelaar. Je hebt de 16e pas weer een afspraak maar dat wil niet zeggen dat je voor die tijd niet even telefonisch contact kunt hebben.

Overigens begint bij benzodiazepines de kans op afhankelijkheid pas echt een rol te spelen als je het meer dan (grofweg) twee weken slikt. Dat betekent dat je tussen nu en 16 januari (dat zijn 4 dagen) relatief veilig de middelen kunt slikken.
Niemand kan je 100% garantie geven dat je niet afhankelijk wordt, maar die kans is klein. Mocht je de middelen al langer dagelijks nemen dan kan je er natuurlijk net zo goed mee doorgaan de komende paar dagen; de kans dat je dan al afhankelijk bent is dan zo groot dat die 4 dagen geen verschil meer maken.

Maar zoals gezegd, bij twijfel of als deze opties voor jou niet reëel zijn kan je altijd eerder contact zoeken met je behandelaar, of eventueel natuurlijk je huisarts.