Als je vit.B12 wil gaan gebruiken welke hoeveelheid moet je dan nemen in mcg?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit moet je alleen doen in overleg met de dokter. Die geeft aan hoeveel je nodig hebt.

Het beste antwoord

Een tekort aan Vit. B12 door te weinig inname via voeding is zeldzaam. Je hebt ook een voorraad B12 van enkele jaren in de lever. Als er in het bloed een tekort wordt aangetoond zal het probleem in het algemeen liggen bij de opname van vitamine B12 door het lichaam. Het heeft dan dus weinig zin om tabletjes te gaan slikken. Je zult dan periodiek vit. B12 injecties moeten krijgen. Mbv de Schillingtest is mogelijk iets te zeggen over de oorzaak waarom de vitamine slecht wordt opgenomen.

(En hoe zit het met de andere vitaminen ?)
Zie ook http://nl.wikipedia.org/wiki/Schillingtest
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat ligt eraan waarvoor je het wilt gaan gebruiken. Ik neem aan dat je het als voedingssupplement wil gaan gebruiken dus dan ligt de hoeveelheid die je per keer inneemt sowieso lager dan wanneer je het om medische redenen gebruikt. De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid ligt op 2,5 mcg per dag. Vitamine B12-tabletjes van bijvoorbeeld de Kruidvat bevatten 10 mcg per tabletje dus aan 1 van deze tabletjes heb je als voedingssupplement al ruim genoeg.
Voor vitamine B12 is overigens geen maximale hoeveelheid vastgesteld. Het is een niet giftig, water-oplosbaar vitamine, dat je uitplast als je lichaam er te veel van heeft.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Daar zijn nogal wat meningen over.

En van de bekendere multi's van een van de betere merken geeft 50 mcg per tablet:
http://www.solgar.nl/producten/multi-vitaminen-mineralencomplexen/formula-vm-2000/

Wel even opletten, het kan dat het probleem niet bij de inname maar bij de opname ligt. Dan kan je zoveel slikken als je kan, maar komt er uiteindelijk bijna niks je lichaam in.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je hebt 90 tabl. Van 100 mcg, 90 van 1000 mcg, 60 van 500 mcg. Welke moet ik dan nemen. Er wirdt gezegd: 10 mcg per dag is meer dan genoeg
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als het dezelfde vormen zijn, maakt het waarschijnlijk niet zoveel uit.