Wie kan me uitleggen wat er gebeurt als je transpireert vanuit je kin.?

Wie kan me uitleggen wat er gebeurt als je transpireert vanuit je kin.
Dit is begonnen tijdens een lange wandeling en komt nu ook bij geringere inspanningen voor.

9 maanden geleden
1.2K
Amadea
9 maanden geleden
Dat zal te maken hebben met de poriën in jouw kin. De huid van jouw gezicht is daar kennelijk minder elastisch geworden. Dat kan komen door roken, vervuilde huid, dragen van veel make-up.
SimonV
9 maanden geleden
Huidelasticiteit verwijst naar het vermogen van uw huid om uit te rekken en vervolgens terug te keren naar zijn oorspronkelijke vorm. Hoewel het geen directe invloed heeft op zweten, kan de conditie van uw huid factoren zoals de poriegrootte en de algehele gezondheid van de huid beïnvloeden, wat indirect invloed kan hebben op zweten. Bepaalde huidaandoeningen zoals eczeem of psoriasis kunnen bijvoorbeeld ontstekingen veroorzaken en de functie van zweetklieren beïnvloeden, waardoor zweten mogelijk wordt verminderd. In deze gevallen kan de huid door de aanwezigheid van deze aandoeningen minder elastisch lijken, maar het verminderde zweten is in de eerste plaats te wijten aan de onderliggende huidaandoening en niet aan de elasticiteit zelf.

Antwoorden (1)

Het is mogelijk dat je een verhoogd aantal zweetklieren hebt in je kin. In dat geval transpireer je meer dan anderen uit dit lichaamsdeel.
De aandoening die hiermee verband houdt, staat bekend als hyperhidrose, wat overmatig zweten betekent. Bij mensen met hyperhidrose kunnen de zweetklieren overactief zijn, waardoor ze meer zweet produceren dan normaal, zelfs onder normale omstandigheden of met minimale inspanning.
Als je hier veel last van hebt, zou je een aantal zweetklieren operatief kunnen laten verwijderen door hydrosuctie of curettage. Dit is een pijnlijke ingreep.
.
Daarnaast kunnen hormonale veranderingen tijdens de puberteit, de menopauze of bepaalde medische aandoeningen de zweetproductie beïnvloeden.
Ook bepaalde medicijnen kunnen de werking van de zweetklieren beïnvloeden.
SimonV
9 maanden geleden
pinnetje
9 maanden geleden
Dank voor het antwoord. Dit is het niet, want het is kort geleden ontstaan.
SimonV
9 maanden geleden
Wilde gok: het zou hidradenocarcinoma kunnen zijn. Maar dan zou je waarschijnlijk wel iets zien.
Je huisarts kan dat veel beter beoordelen.
https://www.huidziekten.nl/zakboek/dermatosen/htxt/Hidradenocarcinoom.htm
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28570408/
pinnetje
9 maanden geleden
Dan houd ik het toch op antwoord 1. Tkx!