Waarom heb ik traanogen in de ochtend, en wat kan ik er aan doen?

Ik ben 52 en heb sinds een aantal maanden erg veel last van tranende ogen. Als ik de honden uitlaat, stromen de tranen echt over mijn wangen. Gister liep ik aan zee, in de wind, en toen was het hetzelfde. Ik ben hier altijd wel gevoelig voor geweest, maar het is nu wel echt heel erg. Weet iemand hoe dit komt?

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
2.8K
LeonardN
2 jaar geleden
Wellicht dat je hier iets aan hebt:
https://www.oogziekenhuis.nl/oogziekten-behandelingen/verstopte-traanwegen-en-traanogen
tinus1969
2 jaar geleden
Wat zegt de huisarts er van?
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Inmiddels heb ik de oplossing, een paar oogdruppels.... Blijkbaar krijg je traanogen als je droge ogen hebt. Een paar oogdruppels tegen droge ogen en ik heb nergens meer last van!

Antwoorden (1)

Iedereen heeft weleens last van tranende ogen, bijvoorbeeld bij het buiten lopen met harde wind of wanneer er een zandkorrel in het oog waait. De tranen ontstaan dan doordat de traanklier reflexmatig tot overproductie wordt aangezet. Zodra er meer tranen worden gemaakt dan weg kunnen lopen via de traanwegen, gaan de tranen over je wangen rollen.

Er zijn meerdere oorzaken van traanogen. De belangrijkste daarvan zijn:
- Het ontstaan van reflextranen door irritatie van het oog
- Droge ogen
- Het niet goed afvoeren van traanvocht
- Een vernauwing of verstopping van de traanwegen

Wat je kunt doen om de klachten te verminderen:
- de luchtvochtigheid in huis verhogen
- een beschermende bril te dragen wanneer je naar buiten gaat
- situaties die last geven van droge ogen vermijden: airconditioning, droge of warme omgevingslucht, veel computerwerk, rokerige ruimtes, dragen van contactlenzen
Amadea