Waar kan ik terecht voor een toxicologisch onderzoek?

De afgelopen maand ben ik circa 5 kg ben afgevallen, mijn huidige gewicht bij een lengte van 1.690mm is thans 73 kg.
Geregeld dunne ontlasting en/of potloodontlasting
Kan sarcoïdose actief zijn?
Mijn huidziekte Morbus Darier is de laatste maanden actiever. De ziekte van Darier is een zeer zeldzame huidziekte waarbij de opperhuid wordt aangetast.
In het verleden heb ik kinkhoest gehad.
Zou het kunnen dat ik Alfha 1/ COPD heb?
Kan het zijn dat ik a.g.v. blootstelling aan burn-pit(s) een bacterie of chemische besmetting heb opgelopen? (Periode 2007 KAF Afghanistan).
Twee Amerikaanse onderzoeken tonen aan, dat zulke giftige rook effect zou hebben op onder meer longen, ogen, nieren, lever, vatenstelsel en maag-darmkanaal.
In genoemde onderzoeken kwam naar voren dat deze klachten kunnen ook jaren later boven tafel komen.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.5K
Ritsuka
4 jaar geleden
het lijkt mij het handigste om eerst een bezoekje aan de huisarts te brengen. Die kan je altijd doorverwijzen indien nodig.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Via de huisarts idd. Zelf zoiets regelen zonder verwijsbrief is volgens mij niet mogelijk.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Of via Prescan. Maar of zij dat doen weet ik niet. Wel moet je dat dan zelf betalen. https://www.prescan.nl/
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Het klinkt ook een beetje alsof je wat last hebt van Hypochondrie. Praat daar ook even over als je toch je huisarts bezoekt. Komt vaak voor en is niks geks! Ook is goochelen op symptomen geen oplossing. Vele symptomen kunnen verschillende oorzaken hebben. Via google lijkt het altijd of je iets ergs hebt. Maak je niet druk en ga naar de huisarts. Anders kom je er nooit achter en blijf je malen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@omtzigt, heb je deze gezondheidsklachten al gemeld bij het ministerie van Defensie.
https://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2019/02/04/meldpunt-burnpits-open
https://defensiemeldpuntburnpits.nl/

Antwoorden (3)

Toxicologisch onderzoek (voor zover dat moeglijk is), is in jouw geval nog helemala niet aan de orde.
Je hebt een nieuwe klacht, die je niet eerder had, namelijk gewichtsverlies en diarree. daarmee moet je naar de huisarts, en die moet dan maar eens het rijtje met mogelijke oorzaken af.
Verder noem je diverse andere klachten, symptomen, en eerder ziektes. Sommige (zoals M. Darier, een erfelijke ziekte) lijken weinig te maken te hebben met dat gewichtsverlies; andere, zoals COPD en sarcoïdose, is onduidelijk waarom je daarover begint. Focus je daar niet teveel op als je met de huisarts gaat praten, dat leidt maar af van andere oorzaken.
4 jaar geleden
tinus1969
4 jaar geleden
Vanwaar de min? Als iemand dit een slecht antwoord geeft hoor ik graag waarom want daar leer ik mss nog eens wat van.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@tinus1969, de min is ook deze keer niet van mij. Het zou ook goed zijn als de plusser zegt waarom hij/zij het antwoord waardevol vindt.
De opmerking waar je het antwoord mee opent: - Toxicologisch onderzoek (voor zover dat mogelijk is), is in jouw geval nog helemaal niet aan de orde - is een uitspraak die voorbehouden is aan artsen.
Ook deze uitspraak: - Sommige (zoals M. Darier, een erfelijke ziekte) lijken weinig te maken te hebben met dat gewichtsverlies – is voorbehouden aan artsen. Zeker omdat deze aandoening bijkomende recidiverende infecties kan ontwikkelen.
Je onderschat een huisarts als hij zich af laat leiden door een verzameling van klachten die de patiënt noemt. Het is juist goed om alles te noemen, zodat de arts zich een totaal beeld kan vormen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
De vraag is waar hij terecht kan voor een toxicologisch onderzoek. Die is niet beantwoord
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
0f dit de reden is van de minnen weet ik natuurlijk niet. Waaróm de minnaars een MIN geven weten alleen jouw minnaars
Eigenlijk maak je je druk om twee zaken:
In een maand ben je 5 kilo afgevallen en heb je geregeld dunne en/of potloodontlasting.
De giftige stoffen waaraan je bent blootgesteld In Afghanistan hebben die jouw lichaam aangetast?

Ga naar de huisarts en bespreek je ontlastingspatroon en gewichtsverlies.
Bespreek je angst of Afghanistan de veroorzaker is.

De huisarts zal waarschijnlijk een algemeen bloedonderzoek aanvragen.
Wellicht is het verstandig om ook wat faeces (ontlasting) in te leveren.
Door deze twee onderzoekjes kan de huisarts al veel te weten komen:
Zit er bloed in de ontlasting?
Heb je een ontsteking (in de darmen)? Een virus, bacterie of parasiet kan ook te zien zijn in de ontlasting.
Het bloedonderzoek geeft waardes aan. Zijn deze in orde of niet?

Aan de hand van deze uitslagen kan de huisarts zien of verder onderzoek en/of doorverwijzen (internist) wenselijk is.

Gewichtsverlies en een afwijkend ontlastingspatroon kan op heel veel oorzaken duiden.
Koppel het niet aan alles wat je hebt gehad, hebt. Zie het vooralsnog los van Afghanistan.

Succes!
Ik voeg bewust geen bronnen toe, want dan heb je meteen de 'ernstigste ziektes'. Ofwel google nooit symptomen van het lichaam.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
U wilt weten waar u terecht kunt voor een toxicologisch onderzoek, o.a. omdat u wilt weten of sarcoïdose actief zijn. Sarcoïdose is een ziekte die zich in elk orgaan in het lichaam kan voordoen. Bovendien is er geen specifieke bloedtest waarmee sarcoïdose kan worden aangetoond.
Wat uw vraag betreft: waar kan ik terecht? het volgende.
Er zijn verschillende soorten toxicologische onderzoeken. Bijvoorbeeld de forensische of de farmaceutische toxicologie.
Een toxicologisch onderzoek is meestal een onderzoek naar chemische stoffen in lichaamsmateriaal. De vraag is of een specifieke stof X aanwezig is. Als geen specifieke stof bekend is dan is de vraag welke lichaamsvreemde stoffen zij er dan wel aanwezig.
Een toxicologisch onderzoek kan dan kwalitatief en kwantitatief van aard zijn.
Een kwalitatief laboratoriumonderzoek is het onderzoek naar de identificatie van lichaamsvreemde stoffen die wel aanwezig zijn. Bijvoorbeeld om een vergiftiging op het spoor te komen.
Een kwantitatief laboratoriumonderzoek is het onderzoek naar de concentratie van de aangetoonde lichaamsvreemde stoffen.

In het Nederland wordt toxicologisch bloedonderzoek gedaan in het Nederlands Forensisch instituut van het Ministerie van Justitie en Veiligheid. Een onafhankelijk overheidsinstituut voor forensisch onderzoek ten behoeve van de Politie, Openbaar Ministerie en Rechterlijke Macht. Er worden geen onderzoeken gedaan op aanvraag van particulieren, hier kunt u dus helaas niet terecht.
U zou zich kunnen wenden tot het Forensic Institute te Leeuwarden. Zij zijn internationaal erkend als bloedspatpatroonanalist.
Een andere mogelijkheid is om contact op te nemen met het Klinisch Farmaceutisch & Toxicologisch Laboratorium van de GELRE Ziekenhuizen te Apeldoorn. Zij doen analytisch chemisch onderzoek in biologische materialen. Meestal worden bloed (serum) en urine onderzocht op de aanwezigheid van lichaamsvreemde stoffen.
Waar u voor kiest is helemaal afhankelijk van het doel en hetgeen u met de uitslag wilt bereiken. Ik wens u succes en hoop dat u zekerheid kunt krijgen en er een oplossing wordt gevonden voor een behandeling van uw klachten.
https://www.lrgd.nl/Portals/1/publicatieswebsite/pennings-fortox-pa2015.pdf
Zie blz 9 Klinisch toxicologisch laboratoriumonderzoek in het ziekenhuis