Ik heb een meidenknie is het dan beter om op school met de lift te gaan?

Een meidenknie is het pattelofenomaal pijnsyndroom

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
2.6K
Amadea
5 jaar geleden
Patellofemoraal is de juiste benaming.

Antwoorden (2)

Ik heb hierzelf ook last van, en mijn fysio zei dat ik juist met de trap moest gaan, maar daarbij wel moest letten op de beweging van mijn knie.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
De naam -een meiden knie- suggereert dat het een klacht is die alleen bij meisjes voorkomt maar niets is minder waar. De naam is zo ontstaan omdat het een klacht is die wel meer voorkomt bij jonge meisjes, vooral als ze ineens een groeispurt doormaken.
Andere benamingen voor een meidenknie zijn Retropatellaire chondropathie, RPCP of patellofemoral pijnsyndroom.
Bij het patellofemoraal pijnsyndroom heb je pijn op, onder of rond de knieschijf. De pijn wordt erger bij: lang zitten met gebogen knieën, hurken, fietsen met tegenwind en traplopen. Bij traplopen kun je een wankel gevoel in de knie hebben.
Als de pijn tijdens of na belasting (zoals sporten of traplopen) duidelijk erger wordt, moet je de knie minder belasten. De pijn aan of rond de knieschijf kan op zich geen kwaad, maar forceren wel. Bij veel pijn moet je de activiteit die de pijn uitlokt, bv bij het traplopen, gedurende één of twee maanden vermijden.
Dan kun je beter de lift nemen. Het is goed om voorzichtig in beweging te blijven om fit te blijven door bv te gaan zwemmen.