Waar komt de jeuk ol mijn hoofd vandaan?

Ik heb al een tijdje hele erge jeuk op mijn hoofd. Meestal onder mijn haar en soms ook in mijn nek. Ik heb al meerdere keren last gehad van hoofdluis maar ik twijfel nu of dat het wel is. De luizen bestrijden met een elektrische luizenkam en bestrijdingmiddelen maken het meestal minder maar dat is dus niet zo. Bin het krabben heb ik geen schilfers. Wel verlies is de laatste tijd meer haar dan normaal. Wat heb ik? En wat moet ik doen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.2K
Cryofiel
6 jaar geleden
Vraag het je huisarts...

Antwoorden (2)

Het is belangrijk om te weten wat de jeuk veroorzaakt, want elke aandoening vraagt om zijn eigen aanpak. Dit zijn de meest voorkomende oorzaken:

Roos
Roos is vrij eenvoudig te herkennen. Het zorgt voor de kenmerkende witte vlokjes in je haar en nek en op je schouders.
Hoofdschimmel
Schimmelinfecties van de huid komen vooral bij kinderen voor, maar kunnen ook bij volwassenen opduiken. Behalve de behaarde hoofdhuid is vaak ook de buitenste rand van de hoofdhuid aangedaan.
Psoriasis
Wanneer er rode plekken op je schedel zitten - met zilverachtige, witte schilfers - kan het ook om psoriasis gaan.
Seborroïsch eczeem
Als roos niet wit is maar meer geel en vettig en je huid is rood en geïrriteerd, dan kan het zijn dat u seborroïsch eczeem heeft.
Hoofdluis
Ook hier zie je kleine witgrijzige puntjes, maar in dit geval zijn dit geen huidschilfers, maar neten: de eitjes van luizen.
fremar
6 jaar geleden
Wat moet je doen? naar de huisarts, deze kan beoordelen wat er aan de hand is en een behandeling voorschrijven.

Wat kan het zijn? o.a. schurft, geneesmiddelen (allergische reactie), hoofdluis, allergieën / contacteczeem

Luizen zie je soms over je hoofd lopen, maar beter kan je iemand anders laten controleren en bovendien is het belangrijk want je besmet iedereen in de omgeving.

Bel de huisarts en maak een afspraak.
Blijf er niet mee rondlopen. Jeuk is erger dan pijn, bovendien verdwijnt het niet zonder behandeling.