Hoe krijg je een brandend gevoel op je lip?

Ik heb sinds gister eenpijnlijk brandend gevoel op mijn lip. Ik beng erg bang voor koortslip en dacht dus meteen dat dat het was. Maar hetis helemaal njet rood en ook niet opgezwollen of dergelijke. Ik ben net terugvan 4 weken op vakantie en ik weetnietof dat er iets mee te maken heeft. Heeft iemand toevallig enig idee of dit nog steeds een koortslip kan zijn of misschien iets anders?

Toegevoegd na 43 seconden:
Ik bedoel hoe kan het*

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
3.9K
Amadea
6 jaar geleden
Daar heb ik ooit last van gehad nadat er een druppel kokend water op mijn lip was gespat.
dudemeister
6 jaar geleden
wat dacht je van een overdwars doorgesneden rode peper

Antwoorden (2)

Tja, er zijn vele redenen waardoor een branderig gevoel aan je lip kan ontstaan. Helaas kan ik je niet geruststellen wat de koortslip betreft; een koortslip begint vaak met een pijnlijk/ branderig plekje waarna de karakteristieke blaasjes opkomen (al kunnen die blaasjes ook achterwege blijven. Als echt je hele lip brandt is een koortslip minder waarschijnlijk, omdat dit eigenlijk altijd op een kleiner plekje zit; alleen als het de eerste keer is dat je een koortslip heb kan het uitgebreider zijn.

Zoals gezegd zijn er vele oorzaken naast een koortslip. Zo'n beetje elke ontsteking die je in het gebied kan krijgen (puistjes, ontstoken tandvlees, schimmels, perleche, 'gewone droge lippen.') kunnen het geven, maar ook psychische factoren zijn nogal eens de oorzaak van branderige lippen.

Belangrijker lijkt me dat het zo goed als nooit een ernstige oorzaak heeft.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het kan verschillende oorzaken hebben,het kan een (allergische) reactie zijn van bepaalde voedingsmiddelen of door erg gekruid eten,maar ook gewoon door de zon.Je kunt het lekker regelmatig wat koelen door een waterijsje te eten,dat voelt prettig aan en haalt het branderig gevoel eruit.Daarna smeren met een lipbalsem.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het zou kunnen dat je toch een koortsblaasje krijgt. Vlak ervoor heb je ook vaak een kloppend, branderig gevoel.
Maar misschien heb je wel in de zon gezeten, en je lippen niet goed beschermd. Daar kan je net hetzelfde branderige gevoel van krijgen. Doe er wat vaseline op, dat zou het moeten verzachten.

Het zou kunnen dat je toch een koortsblaasje krijgt. Vlak ervoor heb je ook vaak een kloppend, branderig gevoel.
Maar misschien heb je wel in de zon gezeten, en je lippen niet goed beschermd. Daar kan je net hetzelfde branderige gevoel van krijgen. Doe er wat vaseline op, dat zou het moeten verzachten.

Het zou kunnen dat je toch een koortsblaasje krijgt. Vlak ervoor heb je ook vaak een kloppend, branderig gevoel.
Maar misschien heb je wel in de zon gezeten, en je lippen niet goed beschermd. Daar kan je net hetzelfde branderige gevoel van krijgen. Doe er wat vaseline op, dat zou het moeten verzachten.