Waarom krijg ik steeds buikloop zodra ik een lange wandeling maak?

Beste mensen,

Als ik in de ochtend ontbijt en daarna ga wandelen met de wandelclub beginnen mijn darmen al na 5/6 km te protesteren in de vorm van buikloop. Het was altijd nog goed gegaan door geregeld de bosjes in te duiken, maar het is ongelofelijk vervelend Het maakt niet uit wat ik eet. Havermout met water en een beetje melk of brood eten etc en het gaat mis. Ook geprobeerd dadels en of vijgen vooraf te eten, maar ook dan gaat het mis.

De dagen dat ik niet wandel is er niets aan de hand. Gewoon normaal zoals het hoort.

Ik eet en drink nu niets meer van tevoren en dan gaat het goed. Nergens last van en ik loop ook nog makkelijk. Na ongeveer 8 km eet ik dan een paar dadels en een paar vijgen en een slokje water en daar loop ik goed op tot we horeca aandoen. (ik loop 20 km op een dag)

Een iemand van de wandelclub had dit probleem nog nooit eerder gehoord. Omdat ik het alleen heb als ik ga wandelen.
Ik heb zelf al een oplossing door niet te eten en te drinken voorafgaand aan het wandelen, maar vraag me af wat nou toch de reden is dat ik dat heb?

vr gr Gonna

29.1K
Ritsuka
9 jaar geleden
Gebeurt ook vaak bij (marathon)lopers
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wandelen is een algemeen advies voor mensen met een moeilijke stoelgang. Dat wandelen wat op gang kan brengen is niet raar. (wel vervelend, hoewel mensen met zware obstipatie jaloers op je zijn..) Ik denk dat je niet de enige bent, maar dat de meesten snel stoppen met wandelen zonder er over te praten en die kom je dan niet meer tegen op de wandelclub.

Antwoorden (1)

Dat is helemaal niet vreemd: beweging stimuleert de peristaltiek van je darmen. Vooral wandelen en hardlopen doen dit, maar eigenlijk alles waarbij je je buikspieren gebruikt. In jouw geval stimuleer het blijkbaar net iets té.

Om een oplossing te vinden, zal je waarschijnlijk toch naar je voeding moeten kijken en een groot deel zal neerkomen op trial and error. Ik zou in elk geval geen melk gebruiken, veel mensen krijgen daar diarree van. Een ontbijt met veel vezels heeft een goede kans om het probleem te verminderen. Dat lijkt misschien vreemd omdat vezels ook worden aangeraden bij obstipatie, maar vezels vergroten het volume van je ontlasting en binden water aan zich. Bij obstipatie is dat handig omdat de darminhoud dan minder ingedroogd is en het grotere volume de peristaltiek stimuleert, en bij diarree zorg het vaak voor een wat vastere ontlasting vanwege de binding van het vocht. Het werkt dus twee kanten op.

Kom je er niet uit met voeding, dan zou je je huisarts om advies kunnen vragen. Eventueel kan een diëtiste nog meedenken over de voeding, maar de huisarts zou ook een middel kunnen voorschrijven dat de ontlasting wat meer bindt. Dat is natuurlijk niet de beste optie, maar als andere oplossingen niet werken dan valt het best te overwegen. Het is immers een heel vervelend probleem.

Zorg er in elk geval voor dat je genoeg drinkt: met diarree verlies je nog veel meer vocht dan dat je normaal al doet bij inspanning. Als je je slap gaat voelen vanwege de diarree, doe het dan wat rustiger aan en overweeg een wat minder lange afstand te lopen tot je een goede oplossing hebt gevonden voor dit probleem.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ivana
9 jaar geleden
Ik heb hier ook last van. Dus ga ik eerst anderhalf uur lopen en ontbijt als ik terug kom. Tegen mijn hond zeg ik: we gaan eerst jagen anders kunnen we niet eten. Misschien is dat ook wel de natuurlijke manier. ;)
gonna
9 jaar geleden
ha Ivana, Dat is dus ook mijn oplossing. Ik loop prima op een volkomen nuchtere maag. Sommigen zeggen dat ze dan slap in de benen worden, maar ik heb dat niet. Ik heb dus zelf al de oplossing, wat ook in mijn stukje stond, maar ik vroeg het me gewoon af of dat meer voorkomt. Ondat iemand zei dat ze er nog nooit van gehoord had Jij hebt het dus ook. En dus zal het waarschijnlijk nog wel meer voorkomen, Ik denk dat wij het geluk hebben te kunnen lopen zonder iets gegeten te hebben denk ik. Anders had ik wel een probleem gehad, want ik mag graag wandelen met gezellige mensen. Het gekke is dat ik dan eigenlijk de hele dag niet veel trek heb en zeer spaarzaam eet als ik thuiskom van het wandelen. Natuurlijk wel goede voeding.
gr Gonna
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja vijgen en dadels laxeren,zou gewoon een appel en of peer,of banaan eten ,na het lopen,of stukje banaan voor het lopen,