Bij "extreme leververvetting", hoe lang zou het duren voor de lever terug "normaal" is bij compleet stoppen met alcohol?

Ik ben (helaas, ontzettend dom ik weet het) al een jaar of tien een stevige drinker. Anderhalf flesje witte wijn 's avonds is wel het minimum. Dom, ik weet het. Arts heeft "exterme leververvetting" vastgesteld, maar "geen focale letsels".

Ik wil eindelijk mijn leven eens normaal beginnen leiden en met die onzin stoppen. Er moeten andere manieren zijn om stress af te reageren (ik heb een nogal stresserende job).

Ik vraag me af, aangezien er "nog" geen letsels zijn, kan de lever genezen? Hoe lang zou het duren voor die "extreme vervetting" teruggedrongen is tot een normale, gezonde lever?

(ik durfde het eigenlijk niet vragen aan de arts, zo sprakeloos onder de indruk was ik toen ik eindelijk eens met de neus op de feiten gedrukt werd dat er eigenlijk toch wel iets ernstig mis is)

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
10.1K
SimonV
9 jaar geleden
Alcoholische leververvetting heeft een gunstige prognose als geen alcohol meer gedronken wordt. Het in de lever opgehoopte vet kan drie maanden na het staken van het alcoholgebruik al verdwenen zijn. http://www.medicinfo.nl/%7B38e1cc4d-a10f-4129-8f5f-75c8881052a6%7D
Ritsuka
9 jaar geleden
je voornemen is in elk geval al zeer goed.
sport je ook? sporten werkt goed als ontspanning, of in elk geval beweging buiten (fietsen, wandelen)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank voor de reactie! Da's al een ontzettend pak van mijn hart. Ik ben zo lang zo ongelofelijk dom geweest en dat begint NU nog maar door te dringen hoe dom eigenlijk. Drie maanden, zou dat écht zo snel kunnen gaan als ik totaal stop met alcohol? Dat stemt me dan weer vrolijk vandaag en het paniekgevoel dat ik al heel de week ervaar begint na je antwoord een beetje te verminderen. Zij er zaken, naast het stoppen met de alcohol, die ik kan doen om het proces een beetje "op gang te helpen"?? Dank voor de reactie!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, ik sport niet. Ben al wel heel lang van plan om eens wat te gaan fietsen (wat ik vroeger veel deed) maar dat is er nog niet van gekomen.
SimonV
9 jaar geleden
Hier staat dat je lever binnen 6-12 maanden hersteld zou kunnen zijn:
http://www.soberrecovery.com/forums/alcoholism/301917-how-long-does-fatty-liver-take-heal.html

Antwoorden (2)

Een juiste tijd is daar niet op te plakken,maar genezen lukt meestal wel:
Er is geen medicijn beschikbaar om leververvetting te genezen. Leververvetting is echter een omkeerbaar proces. De behandeling bestaat dan ook uit het wegnemen van de oorzaak. De vetstapeling verdwijnt hierdoor meestal vanzelf weer. Voor veel mensen betekent dit een aanpassing van de levensstijl en voedingsgewoonten: geen alcohol drinken (ook wanneer alcoholgebruik niet de oorzaak is), gezond en gevarieerd eten (weinig vet) en gewichtsverlies.
fremar
9 jaar geleden
Reddie
9 jaar geleden
Vet eten heeft geen verband met leververvetting.
Ook niet met cholesterol, overigens.
(Minnetje is niet van mij)
Ritsuka
9 jaar geleden
waarom zou je weinig vet moeten eten? vet heb je toch nodig voor de opname van vitamines?
fremar
9 jaar geleden
Inderdaad,maar een overdaad is zeker niet gezond.
De vetstapeling zelf verdwijnt (zegmaar in dezelfde tijd dat je m opgebouwd hebt). Belangrijker: de vetstapeling verdwijnt wel maar de gevolgen ervan niet altijd. Is er al verlittekening aanwezig dan blijft dat zo.