Hoe kan het zo zijn dat de pijnzenuw wordt geprikkeld, zonder dat er een voorwerp tegen de huid aan komt (jeuk)?

Op verzoek van mijn biologiedocente.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Antoni
10 jaar geleden
Bedoel je "fantoompijn"?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Weet jou biologiedocente het niet? :)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Antoni Ik doel op de gewone jeuk die spontaan ontstaat, zoals iedereen die wel heeft.
@Moordigger Vreemd genoeg niet. :-)

Antwoorden (1)

De zenuwcellen die jeuk detecteren zijn niet precies dezelfde als die pijn detecteren. De reactie op pijn en op jeuk is ook heel anders. Je vraag is eigenlijk dus verkeerd gesteld.
Desalniettemin, jeuk kan (net als pijn en net als heel veel andere zintuiglijke gewaarwordingen overigens!) niet alleen worden opgewekt door stimuli die de receptoren (in de huid) activeren, maar ook spontaan in het zenuwstelsel ontstaan. Dat mechanisme kan neuropatisch zijn (zenuwaandoening) of psychogeen (psychiatrische aandoening), maar ook neurogeen (gezond). Jij vraagt naat neurogene mechanismen. Er wordt gedacht dat die spontane jeuk kan ontstaan door opeenhoping van opoiden; dat zijn signaalstoffen die zenuwprikkels helpen doorgeven. Als die zich ophopen kunnen zenuwcellen spontaan gaan "vuren".
Zie de (Engelse) bronnen.