Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Vraag over middenrifademhaling: Hoe weet ik of ik het goed doe? Moet dan alleen je buik bewegen als je ademhaalt of mogen je ribben dat ook?

Weet jij het antwoord?

/2500

Alleen je buik moet dan op en neer gaan. Je kan het oefenen door rechtop te zitten, 1 hand in je nek te leggen en de andere hand op je buik. Dan door je neus in en je mond uit te ademen. Zo kan je voelen of je het goed doet.

Middenrif-ademhaling Bij het oefenen van de middenrif-ademhaling, worden de longen en het middenrif tot het uiterste opgerekt. Ga rechtop in een stoel zitten en zorg dat je rug recht is. Als je je ogen sluit kun je je beter richten op jezelf. Haal diep adem door de neus en stuur, terwijl je tot zes telt, de adem naar het lagere gedeelte van het middenrif. Voel dat het middenrif zich volledig uitzet. Adem vervolgens in zes tellen weer uit door de neus. Er mag geen pauze zijn tussen het inademen en het uitademen. Ga op deze ritmische manier door met ademhalen. Wil je dit intensiever maken, dan kun je dit uitbreiden met een aantal tellen de adem vast houden. Bijvoorbeeld: Je begint met vier tellen inademen, dan houdt je vier tellen je adem vast, vervolgens adem je in vier tellen uit en begint dan weer opnieuw. Na een tijdje kun je dit in vijf tellen, zes, net zo veel als voor jou nog prettig is. Het aardigste van deze oefening is, dat je deze gewoon tijdens allerlei andere activiteiten door kunt doen. Voel je je gespannen als je bij iemand op bezoek bent: Ongemerkt kun jij je ademhalingsoefeningen doen. Natuurlijk kun je dit ook doen terwijl je ligt: Ga dan rustig op je rug liggen. Ook een uitstekend middel om in slaap te komen, als dat niet wil lukken.

Bronnen:
http://forum-voeding-gezondheid.adviseert....