Hoe kan het dat ik elke ochtend verkouden ben?

Elke ochtend word ik verkouden wakker, en over de dag verdwijnt dit. Als ik dan naar bed ga, ben ik de volgende ochtend weer verkouden.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
113.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Laat je bed overdag eens opengeslagen liggen. Daar kunnen huisstofmijten niet goed tegen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Let goed op of je raam niet open staat. Dit kan voor koudheid in de neusholte zorgen.

Antwoorden (2)

Vrijwel zeker heb je last van een allergie, misschien huisstofmijt van je slaapkamer.

Toegevoegd na 41 seconden:
Een verkoudheid is niet altijd wat ze lijkt. Soms speelt allergie een rol. Vooral een allergie voor huisstofmijt geeft symptomen die veel op een verkoudheid lijken:een loopneus, tranende ogen, prikkel hoesten een brandende keel. Lang niet iedereen met deze klachten is zich ervan bewust dat het om een allergie zou kunnen gaan; uit cijfers van de Nationale Allergiesite en het Centraal Bureau voorde Statistiek blijkt dat ongeveer twee miljoen Nederlanders allergisch zijn zonder het te weten. Zonde, want behandeling van de allergie kan een verhoogd risico op astma voorkomen. Huisstofmijten zijn piepkleine beestjes, die zich vooral in een warme, vochtige omgeving lekker voelen. Met hygiëne heeft het aantal aanwezige mijten niets te maken. Overigens is het niet de mijt zelf die de allergische reactie veroorzaakt, maar het eiwitkapsel dat de ontlasting van het beestje omgeeft. Wil je weten of je allergisch bent? Doe dan de test op www.nationale-allergiesite.nl.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ritsuka
11 jaar geleden
Denk ik ook ja
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat moet het haast wel zijn. +
Het ziet beslist niet uit als verkoudheid, maar eerder als een reactie (niet per se allergisch) tegen iets wat je 's ochtends meemaakt en je neus en evt. ook je keel irriteert.

Het meest bij de hand liggend is zoals een andere GV'er aangaf in een prima antwoord een allergische reactie, hoogstwaarschijnlijk tegen stofmijt, maar dat kan van alles zijn. Ik zou adviseren om je slaapkamer zeer grondig te stofzuigen, en voortaan regelmatig schoon te maken met vochtige doekjes. Materialen die niet makkelijk stofvrij te maken zijn, moet je vermijden, en je dekens, overtrek, enz. zeer regelmatig schudden in de buitenlucht en ventileren. En heel belangrijk: zoek advies bij je huisarts, want als je last hebt van een allergie, is dat prima te diagnosticeren, en er zijn ook middelen om je te helpen.
Als je last hebt van zo'n allergie, dan zou dat niet per se moeten stoppen gedurende de dag, maar eerder afhankelijk van je blootstelling aan het allergeen. Dus controleer heel goed wanneer je het probleem krijgt, of het terugkomt gedurende de dag, afhankelijk van seizoen, aanwezigheid van planten of huisdieren...

Een andere mogelijkheid is chronische rhinitis. Je neus en slijmvliezen zijn overgevoelig, en reageren te heftig op prikkels. Als je wakker wordt en in je huis rond begint te lopen, dan ga je dieper ademen, kom je in contact met koudere lucht (b.v. in je badkamer, die doorgaans kouder is dan je bed), sterke geuren of vreemde stoffen die je niet meemaakt gedurende je nachtrust (b.v. je deo of douchegel)... Dan krijg je meteen irritatie van je slijmvliezen, een loopneus, en moet je ook niezen. Het ziet exact hetzelfde uit als een verkoudheid die een paar uur duurt. Dat komt door de irritatie, waardoor je slijmvliezen dikker worden (je kan lastig door je neus ademen) en vocht afscheiden. Een neusspray met een middel die de bloedvaten doet vernauwen (zo'n beetje elke soort neusspray) werkt prima, maar je kan dit niet eeuwig blijven gebruiken, dus als dit niet vanzelf weggaat, dan moet je voor de lange termijn en andere oplossing vinden. Je huisarts kan je misschien hierin helpen.
Als je dat ook overdag meemaakt bij een flinke verandering in de temperatuur (b.v. als je naar buiten loopt op een koude dag), dan is dit een zeer waarschijnlijke verklaring voor je probleem.

Ik heb een paar goede links voor je uitgezocht met algemene info over allergie en over rhinitis.
In ieder geval knap vervelend, veel succes verder, en beterschap!