moet een poliep verwijderd worden?

moet een poliep in de baarmoeder altijd verwijderd worden, of laat men deze soms zitten?
klopt het dat een poliep kwaadaardig kan worden na verloop van tijd?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
14.3K

Het beste antwoord

Een poliep is een over het algemeen onschuldige woekering van slijmvlies. Poliepen in de baarmoeder of baarmoederhals zijn druifvormig, en kunnen een doorsnee van ongeveer 2 cm bereiken. Soms zijn er meerdere poliepen, maar meestal is het er maar eentje.
Een poliep kan een oorzaak zijn van menstruatieklachten. Tussen de menstruaties in kan er een waterige, bloederige afscheiding uit de vagina komen. De menstruatie zelf kan hierdoor zwaarder worden en voor veel bloedverlies zorgen. Extreem bloedverlies kan bloedarmoede veroorzaken.
Een poliep kan er ook voor zorgen dat de baarmoedermond makkelijk bloedt. Dit merk je dan bijvoorbeeld na het vrijen of tijdens een zwangerschap.

De meeste poliepen zijn goedaardig, maar de verschijnselen zijn niet van baarmoederhalskanker te onderscheiden. Bovendien kunnen ze in sommige gevallen (ongeveer 1 op de 20) toch kwaadaardig worden. Daarom is het goed om bij klachten geen risico nemen en je door een arts of gynaecoloog te laten onderzoeken.

Verder vind ik alleen informatie over de verschillende methodes om poliepen te verwijderen. Dus blijkbaar is het wel zo dat als eenmaal bekend is dat een poliep de oorzaak is van je klachten, dat die dan zondermeer verwijderd moet worden.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zelfde tijd, zelfde bron: +

Andere antwoorden (1)

Een poliep is een over het algemeen onschuldige woekering van slijmvlies.

Meestal laat men die dus zitten.

Toen ik na een verkeersongeluk uitgebreid werd onderzocht, bleek ik ze ook te hebben.
Nooit last van gehad, voor zover ik weet en ook nooit wat aan laten doen.
Ze kunnen de oorzaak zijn van menstruatieklachten, dat wel.

De meeste poliepen zijn goedaardig, maar de verschijnselen zijn niet van baarmoederhalskanker te onderscheiden. Bovendien kunnen ze in sommige gevallen (ongeveer 1 op de 20) toch kwaadaardig worden. Daarom is het goed om bij klachten geen risico nemen en je door een arts of gynaecoloog te laten onderzoeken.

Deze zal een uitstrijkje maken, en eventueel een klein 'proefhapje' (biopsie) uit de poliep nemen voor onderzoek. Daarmee kan worden bepaald of het inderdaad om een onschuldige poliep gaat. Deze kan daarna worden verwijderd. Dit is een snelle, niet pijnlijke ingreep waar geen verdoving voor nodig is. Wanneer er een verdenking van kanker bestaat, wordt de poliep opgestuurd voor microscopisch onderzoek.