Wat betekent het als je geen halve maantjes op je nagels hebt?

Ik heb alleen twee kleine maantjes op mijn duimen, verder niet. Vroeger had ik dit wel. Wat kan dit betekenen? Kan dit duiden op een tekort van vitaminen o.i.d?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
34.4K

Het beste antwoord

Als je wat vaker je nagelriemen naar achter 'haalt'met een bokkenpootje en nagelriemolie (of eerst een badje speciaal voor nagels) dan zal je merken dat je wel op een gegeven moment je maantjes te zien krijgt! nu zit er gewoon te veel nagelriem overheen. Nee het wijst niet op een vitamine tekort! ook witte plekjes op je nagels wijsen niet op kalk tekort zoals sommige mensen beweren maar krijg je van je nagels stoten. Heb je rozige nagels die glanzen? dan kan je er vanuit gaan dat je gezond bent!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De lunula (halve maan) is het witte gedeelte dat de vorm heeft van een half maantje en soms zichtbaar is op de nagel. Het heeft een witte kleur omdat het bestaat uit nieuwe cellen van de nagelmatrix. Zodra de nagel groeit, verschuiven de cellen naar de vrije rand en worden deze doorzichtig. Ze verharden (keratiniseren).
De lunula is wel altijd aanwezig, maar niet altijd zichtbaar. Bij de duimnagel is de lunula meestal wel herkenbaar.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
-1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een onterechte -1 voor een goed antwoord +1.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus dat ze bij mij niet goed te zien zijn duidt niet op tekorten o.i.d.?
Amadea
12 jaar geleden
En, Berlusconing, zou je willen verklaren waarom je dat -1 vindt?
Amadea
12 jaar geleden
Nee hoor, Mince, hoe gezond je bent is misschien wel te zien aan de mate van glans of dofheid van je nagels. Maar wel of niet zichtbare maantjes zeggen daar niets over.