Wat zijn de oorzaken van keelpijn?

Ik moest iets leren en er was iets over keelpijn, maar wat kan keelpijn veroorzaken??

Hoe kan het dus??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Even googlen en je eigen huiswerk maken!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit hoort niet bij huiswerk...sit is intresse van mijn kant;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn al veel vragen gesteld over wat te doen bij keelpijn (ook interessant om te lezen), maar m.i. nog niet hoe keelpijn veroorzaakt wordt. http://www.goeievraag.nl/zoek?q=keelpijn

Antwoorden (2)

Virussen, bacterien en overgevoeligheid voor bepaalde stoffen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn nogal wat oorzaken van keelpijn. Het gevolg is een ontsteking in de oppervlakte van de keel waarop het immuunsysteem reageert door stoffen aan te maken om de indringer te verwijderen/ doden. Die stoffen zorgen voor een pijnlijk gevoel.

Keelpijn is op zich niet een ziekte, maar een gevolg van iets. Op ingelicht BE staat een mooie samenvatting

* Virusinfectie
Meest voorkomende virussen: verkoudheid, griep en in mindere mate virussen die klierkoorts en waterpokken veroorzaken.

* Bacteriële infectie
Gebeurt meestal met streptococcen en dan heb je Angina. Andere mogelijkheden zijn bacteriën die amandelontsteking veroorzaken en difterie.

Andere oorzaken van keelpijn
- Allergiepollen, dierenvachten, schimmels, enz. kunnen allergische reacties uitlokken, waaronder keelpijn.

- Droge lucht droge binnenlucht, vooral in de winter wanneer kamers erg warm zijn, kan je keel droog en rasperig doen aanvallen. Je keel doet dan vooral ’s morgens bij het wakker worden pijn.

- Irriterende stoffen: luchtvervuiling kan keelirritatie veroorzaken. Maar irriterende stoffen binnen, zoals sigarettenrook, leiden nog sneller tot keelpijn. Ook stoffen als alcohol of pikant eten kunnen keelpijn veroorzaken.

- Spierpijn net zoals je je spieren in je armen en benen kunt forceren, kun je ook je keelspieren forceren. Dat gebeurt bijvoorbeeld als je heel hard roept bij een wedstrijd of een concert.

- Oesofagale reflux het terugvloeien van maagzuur in de slokdarm kan leiden tot keelpijn

- HIV-infectie: mensen met HIV hebben soms chronisch last van keelpijn

- Tumor een keeltumor kan keelpijn veroorzaken.

Toegevoegd na 5 minuten:
Op bijgaande afbeelding kan je de witte plekjes zien (ontsteking).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo hee dat is nog eens een uitgebreide uitleg omtrent keelpijn.Je hebt van mij een + gekregen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het grootste gedeelte komt uit de bron, dat is een mooi overzicht.