Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Soms, als ik mijn dij/lies-spier heel fel opspan, geeft dit soms een knak/kraak. Wat kan dit zijn? Pees? Is duidelijk niet in gewricht.

Ik voel de pezen/spieren opspannen, en als ik hard genoeg span, en het 'knakt', dan klinkt/voelt het alsof ik de spier/pees los of over trek.

Doet overigens niet echt pijn, wel een vreemd gevoel.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8.9K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Het kan ook wezen dat je spieren gewoon koud zijn. Als je eerst een warming up doe dan hoor je het 'gekraak' niet meer.

Maar als je het nog steeds hoor.. dan weet ik daarop niet het antwoord.. maar zolang je er maar geen last van heb ;)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat het een pees is.
Er treedt soms nogal wat wrijving op tussen de pezen en hun omgeving. Dat gebeurt bv. als de pees over een gebogen gewricht wordt getrokken.
Misschien is het dat wat je hoort en voelt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vermoed dat je het over een 'snapping hip' hebt.

Bij het aanspannen beweegt een peesplaat rondde heup over een botuitsteeksel. Dat zit aan de buitenzijde van de heup. Je kunt een klik/knap horen.

Treedt vaker op bij mensen die wat 'losser' in het bindweefsel zitten. Je zou het met je hand aan de buitenkant moeten kunnen voelen verspringen.

Er kunnen ook andere oorzaken zijn. Die zijn meestal pijnlijk.

Google eens op 'snapping hip' (pagina's in het Nederlands) en lees de info in onderstaande link.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hmm, denk het niet. Het lijkt echt uit de adductoren binnenkant dij te komen, er verspringt ook niet echt iets. Kan het ook maar één keer, bij hard opspannen van de spieren, en moet dan wachten vooraleer het weer lukt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Meestal betreft het de buitenzijde. Maar ook bij de binnenzijde kan het optreden. http://www.mst.nl/orthopedie/Patientenfolders/coxa_saltans.pdf Deze patientenbrochure geeft zeer goede uitleg. Ook worden andere oorzaken genoemd. Die zijn vaak pijnlijk overigens. Ik zou het geluid niet te vaak oproepen, als het tenminste niet bij gewone bewegingen gebeurt. Irritatie kan gaan optreden en een ontstekingsachtige reactie of een slijmbeursontsteking.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding