Kan ik hier later nog iets van merken? (zie uitleg)

Ik ben nu 14 jaar, en toen ik geboren werd kreeg ik een klaplong.(rechts)
Ik wil graag weten of ik hier dus later nog iets van kan merken.
Ik weet er namelijk helemaal niks over.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.6K

Antwoorden (3)

Maak je niet ongerust, als je nu 14 bent en in de afgelopen jaren nergens last van hebt gehad op longgebied dan nu zeker niet.
daar ben je wel overheen gegroeid
13 jaar geleden
Een klaplong komt bij 1 à 2 op de 1000 pasgeborenen voor. Klaplong (pneumothorax) betekent, dat door een gaatje van de longen komt er lucht tussen de longen en de binnenkant van de borstwand.
Vaak wordt de diagnose per toeval gesteld met behulp van een andere reden gemaakte thoraxfoto. Dus ze hebben meestal geen klachten en problemen met de ademhaling of soms heel geringe kortademigheid met een wat verhoogde ademhalingsfrequentie.
Afhankelijk van de ernst van de klachten wordt de pasgeborene met een klaplong alleen geobserveerd of behandeld met extra zuurstof. Bij complicaties of als de patiënt kunstmatig wordt beademd komt alleen specifieke behandeling (thoraxdrainage = afvoerbuis in de borstkast tussen de ribben) in aanmerking.

De meeste patiëntjes herstellen binnen een paar weken spontaan, zonder enige consequenties voor de toekomst.

Er zijn meestal geen specifieke oorzaak. Er wordt gedacht, dat de klaplong in die gevallen puur een geboortetrauma is. Mogelijke specifieke oorzaken zijn: te hoge druk bij eventuele kap beademing, longontsteking, aangeboren longafwijkingen, meconium aspiratie (doordat de baby in het vruchtwater gepoept heeft en dat binnenkreeg).

Toegevoegd na 16 minuten:
oorzaak = oorzaken.
Amadea
13 jaar geleden
Ik heb ook een klaplong gehad (op latere leeftijd pas) en volgens de doktoren blijft dat nog ongeveer 1 jaar een zwakke plek. Dat wil zeggen, binnen 1 jaar iets meer risico dan gemiddeld op een klaplong. Daarna heb je weer evenveel risico als ieder ander.

Ik merk er zelf ook helemaal niets meer van.