Wat is een Hernia!

ik weet niet zo heel goed wat een hernia is terwijl mijn moeder het wel heeft.
mag ik alsjeblieft uitleg van jullie!
groetjes Anouk

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (5)

Bij een hernia puilt de waterrijke kern van het kraakbeen tussen een wervel uit.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het uitstulpende deel van de tussenwervelschijf (het kraakbeen) drukt tegen het ruggenmerg. Het ruggenmerg verbindt de zenuwen van je lichaam met je hersenen. Door de hernia komt een deel van de zenuwen klem te zitten. Dit veroorzaakt rugpijn, die vaak ook uitstraalt naar een been.

Toegevoegd na 3 minuten:
Uitleg bij de tussenwervelschijf:
Je hebt rugwervels, en tussen elke wervel zit een schijf kraakbeen. Dat kraakbeen heeft een kern, waaromheen een kapsel (versterking van gewricht) zit. Wanneer er een zwakke plek in dat kapsel zit, kan de kern eruit 'floepen'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mag ik feedback van de min?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
prima antwoord voor dit type hernia.
Het is iets waardoor je iets van je lichaam met moeite kan bewegen en het doet heel erg pijn
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat is niet waar... heeft niks met je rug te maken. hernia wil zeggen dat de buikwand (meest voorkomende vorm van hernia) defect raakt, waardoor er een gat in ontstaat. dit heeft als gevolg dat de darmen niet meer op hun plek worden gehouden, wat dus enorm pijn kan doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Echt? Raar biologieboek heb ik dan!
fremar
13 jaar geleden
De bekendste is echter de hernia in de tussenwervelschijf
Een hernia of breuk is de uitstulping van een orgaan of weefsel uit de lichaamsholte waar het normaliter in ligt. Er bestaan verschillende hernia's. ...
nl.wikipedia.org/wiki/Hernia
Een rughernia kan zowel een acuut als chronisch karakter hebben. Hierbij is sprake van een letsel aan tussenwervelschijven (vooral de buitenste rand ervan). Als dit een scheur vertoont, kan de kern (nucleus pulposus) naar buiten puilen en op de zenuwwortel van de m. ischiadicus gaan drukken. ...
aryo2000sporttherapie.punt.nl/
fremar
13 jaar geleden
Dan is er een tussenwevel schijf in je lichaam die niet goed funtioneerd, dan schijven de botten rechtstreeks over elkaar en dat doet vreselijk veel pijn.