Hoe maak ik mijn stijve handen leniger?

Ik heb erg stijve handen. Ik leer gitaar spelen, maar het is voor mij heel lastig om mijn vingers op de juiste manier op de snaren te zetten. Een barré kan ik niet eens maken zonder pijn.

Ook bij tai chi merk ik dat ik stijvere handen heb dan anderen. Ik kan mijn handen veel minder ver buigen dan anderen. Ik krijg ze, als je je armen recht voor je uitstrekt met de handpalmen omlaag, misschien in een hoek van 20/30 graden omhoog. Als ik ergens tegenaan duw, haal ik de 45 graden, maar dat doet pijn in mijn vingers en pols.

Zijn er bepaalde oefeningen die ik kan doen om dat te verbeteren?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.6K

Het beste antwoord

Schouders omlaag, armen buigen en handen gestrekt tegen elkaar alsof je bidt. Voorzichtig de gestrekte handen heen en weer bewegen vanuit de polsen. Zachtjes aan, maar wel vaak.
Aan tafel staan. Je handen plat op tafel leggen met de vingers naar je lichaam (de duimen aan de buitenkant). Dat ook vaak en met zachtheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met de vingers naar het lichaam? Ik krijg net de duimen in die richting en de vingers naar elkaar...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
even denken..Ja! Leg je handen plat voor je (op tafel, op de grond of zo)alle vingers wijzen recht vooruit. Dan draai je je handen naar buiten: je volgt de beide pinken. Gaat het zo?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Yep, dat lukt. Pijn, maar dat zal wel minder worden neem ik aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je staat rechtop en je draait je armen en handen vanuit de schouder? Beetje pijn:niet erg. Veel pijn: niet doen.
en dat idee van die chinese meridiaankogels is ook een goeie, er bij. Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet zoveel pijn dat ik het niet even kan hebben. Bedankt voor de tips :)

Andere antwoorden (4)

Ik denk dat je het beste zachtjes rondjes kunnen draaien met je polsen om het los te maken.

Wat misschien ook een optie is zijn de Chinese meridiaankogels, die je in je hand rond draait. Zowel goed voor je vingers als je polsen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die meridiaankogels lijkt me een heel goed idee. Dat ga ik eens proberen. Waar zou ik die kunnen kopen?
Je probleem is enigzins genetisch bepaald, maar ook het soort werk wat je doet is van invloed.
Heel, heel lang geleden ben ik er ook mee bezig geweest, maar ik was toen hovenier en had sterke maar daarom geen lenige handen, een beetje tokkelen ging nog wel, maar toen de akkoorden kwamen, gingen mijn vingers bijna in de knoop!!
Heb het toen opgegeven, ging toen over op accordion, maar kwam al spoedig het zelfde probleem tegen.
Oefeningen zullen je handen wel sterker maken, maar soepeler?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben softwareingenieur en vertaler geweest. Alles per computer dus. Het vele toetsenbordgebruik is zeker niet goed voor mijn handen geweest. Ik heb ook al zo'n Microsoft Natural Keyboard nodig, omdat ik op een normaal, recht toetsenbord ook al pijn krijg. Ik werk niet meer (WAO) en gebruik de computer steeds minder. Ik hoop dat ik m'n handen nog weer wat beter kan krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien is het een medisch probleem, ik las dat het ook problemen met de voeten gaf, vraag eens aan je huisarts.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En de rest ook wel :P Ben gewoon stijf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@eddijst! geven haar handen problemen met haar voeten!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Grrr ik ga een andere afbeelding plaatsen. Word ik weer voor een meisje aangezien haha
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
harmonika, er loopt nog een andere vraag van Widar over voeten, vandaar.
Je kan ook een stressballetje kopen, dat is een balletje dat meestal gevuld is met rijst of andere korrels. Beetje kneden zodat je handen warm worden en je spieren wat soepeler. En verder oefeningen voor je polsen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In een teiltje warm water oefeningen doen met knijpen, strekken, ronddraaien.

Anders eens naar de huisarts gaan en laten onderzoeken
waarom je hier last van hebt.