Ik heb de laatste tijd nogal last van obstipatie (harde ontlasting) Wat kan ik doen dat het smeuig blijft zoals het hoort ? (zonder laxeermiddel)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mocht je stoelgang en/of ontlasting opvallend veranderd zijn of erg wisselend zijn (zonder duideljke oorzaak) dan is dat een reden voor een bezoek aan de huisarts.

Antwoorden (9)

Veel drinken! En veel vezelrijke voeding eten. Mocht je toch veel last houden dan kan de huisarts je lactulose voorschrijven.

Toegevoegd na 52 seconden:
En voldoende bewegen stimuleert de stoelgang ook.

Toegevoegd na 2 minuten:
"Veel drinken" moet eigenlijk "voldoende drinken" zijn, zo'n anderhalf tot 2 liter vocht per dag (bij normale inspanning).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is de Grote Drie voor de Grote Boodschap.
Niks aan toe te voegen ; de rest is lapmiddel.
Koop een zak gedroogde pruimen en eet er een stuk of vier van 3x daags. Drink daarbij veel water en eet voedsel met veel vezels, zoals volkorenproducten en veel groente en fruit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet meer rijst eten. In rijst zit het middel laxymol. Dit zorgt er voor dat je ontlasting wat zachter wordt en het minder pijn zal doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad veel drinken. Maar een natuurlijk middel is gebroken lijnzaad. Dit is gewoon in de winkel te koop. Een heel klein beetje, echt een klein beetje, door de yoghurt oid zorgt voor een goede stoelgang.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Veel bewegen. En donker brood eten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
fruit zoals pruimen kunnen je ook helpen dat je ontlasting beter gaat..
veel drinken, en vezels tot je nemen bevordert een goede darm werking..

ook gedroogde pruimen kan je gebruiken,door ze eerst te koken , afkoelen en dan wat van het vocht nemen en de pruimen eten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op de nuchtere maag een glas lauw water drinken. Een appel met schil en al eten. Thee gemaakt van sennapeulen drinken (te koop in reformwinkels). Alle witte voedingsmiddelen uit je menu schrappen, alleen volkorenproducten eten.
Amadea
13 jaar geleden
1x per dag twee kiwi's eten! Dat helpt echt heel goed!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Meer, en in ieder geval voldoende vocht en vezels innemen is altijd de eerste remedie bij obstipatie. helpt dat neit omdat je een trage darm hebt of iets dergelijk dan moet je niet te bang zijn voor laxeermiddelen. Zeker bij chronische klachten zal de huisarts geen prikkelende middelen voorschrijven.