Ja. Driekwart is man, één kwart is vrouw. De verschillen gelden niet alleen voor cliënten in behandeling, vrouwen drinken en gebruiken in het algemeen ook minder. Of het nu gaat om cocaïne, cannabis, xtc of GHB: mannen gebruiken anderhalf tot drie keer zo vaak drugs. Bij alcohol zijn de verschillen kleiner, maar ook hier zien we dat mannen vaker en meer drinken.
Het onderscheid tussen mannen en vrouwen die drugs gebruiken komt voort uit biologische en sociologische verschillen. Er zijn ook biologische verschillen tussen mannen en vrouwen, die ervoor zorgen dat stoffen het lichaam op verschillende manieren beïnvloeden.
Dit beeld is onder jonge gebruikers wel aan het veranderen in Amerika. Onder jongere vrouwen van 12 tot 17 jaar komt drugsmisbruik op recept vaker voor dan bij mannen. Een hoger percentage jongvolwassen vrouwen is verslaafd aan cocaïne of voorgeschreven medicijnen.