Is terugvallen op alcoholconsumptie gevaarlijk als je bent gestopt?

Mijn partner en ik gebruiken al een paar maanden antabuse omdat we allebei een probleem hebben met alcohol, nu zegt hij dat hij met de feestdagen toch terug iets wil drinken en vanaf dan alleen in het weekend, en met speciale gelegenheden. Ik vind dat niet verstandig omdat er dan kans is dat het op een dag weer elke dag raak is, nu drinkt hij elke dag bier met 0 % alcohol wat volgens veel mensen ook een trigger is om terug te hervallen. Wat vinden jullie hiervan?

Antwoorden (2)

Als je eenmaal verslaafd bent geweest aan alcohol of een drug ben je extra gevoelig voor een nieuwe verslaving. In zelfs alcoholvrij bier is daarvoor een ernstige trigger. Daar komt bij, dat in Nederland alcoholvrij betekent minder dan 0,1% en dat is dus toch niet geheel alcoholvrij (vandaar de verslavingstrigger).
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
HeerVoldemort
3 jaar geleden
Een ex verslaafde bestaat niet helaas. Eenmaal verslaafd, altijd verslaafd. Geef mij 1 sigaret en ik ben weer terug bij af...
Toch matig proberen te drinken? Wij raden je aan om in ieder geval een langere tijd niet te drinken en ook een hele periode geen medicamenteuze ondersteuning te gebruiken. Met dit laatste bedoelen we Campral®, Antabuse® of kalmeringsmiddelen. Enkel op deze manier kan je weten of je ook zonder medicatie de trek of zucht in alcohol kan weerstaan. Pas daarna kan je overwegen of je wilt leren op een verantwoorde manier met alcohol om te gaan.

Verder raden we je ook aan om tijdens deze fase begeleiding te voorzien. Door een professionele hulpverlener of via een groepsbegeleiding, gericht op gecontoleerd drinken.

Bij de meeste mensen lukt het niet om na een periode van verslaving (d.w.z. lichamelijke afhankelijkheid en ontwenningsverschijnselen, of geregeld controleverlies), verantwoord met alcohol om te gaan. Je kan dan beter helemaal geen alcohol meer drinken. Het komt helaas maar al te vaak voor dat je op korte tijd weer in het oude patroon van drinken hervalt. Zeker wanneer je vooral naar het roeseffect van alcohol blijft verlangen, of wanneer je geconfronteerd wordt met een tegenslag en onder druk komt te staan.