Waneer kun je spreken van een cocaine verslaving?

Ik heb ruim 2 jaar af en toe coke gebruikt. Daardoor nergens last van gehad. Tot de afgelopen maand december. Toen kocht ik het zelf en gebruikte sommige weken wel 3x. Ik ben nu aan het minderen. Heb dit jaar niet nog niet gebruikt. Maar merk dat ik er heel veel aan moet denken zowat dagelijks. Heb ook overdag trek. Dit heb ik nooit gehad zo erg. Heb er aan gedacht om helemaal te stoppen maar dat wil ik eigenlijk niet. Wat is een acceptabelle recreatieve hoeveelheid om te gebruiken.

Toegevoegd na 1 minuut:
Iedereen met een nuttig/deskundig antwoord, alvast hartelijk bedankt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ieder zijn interpretatie van een verslaving is anders. Door deze vraag te stellen laten jullie je eigen idee van un verslaving weten. Het gaat er om dat het gebruik geen probleem wordt. Een interpretatie van het woord verslaving is niet belangrijk. Het gaat niet om het woord maar het gaat er om dat het geen probleem wordt. Ik zit in de "gevarenzone" dat besef ik nu. Dank jullie alle.

Het beste antwoord

Op de eerste plaats:
Wanneer je gebruikt, wat je tot een dag of 10 terug deed, hoeveel gebruik je dan op 1 snuifavond?
Op de hele avond 2 snuifjes?
Of de hele nacht doorhalen en elk half uur weer een hijs?
Dit zijn belangrijke kenmerken wat betreft een dreigende cokeverslaving.
Ga dat eerst eens na voor jezelf!
Wanneer je op een 'snuif' avond niet meer kunt stoppen totdat de vogeltjes weer gaan fluiten, je portemonnee geplunderd en je neus hopeloos verstopt is, dan zit je heel, HEEL erg dicht bij de gevarenzone.

Op de tweede plaats:
Wees eens eerlijk: Hoe vaak gebruik je de laatste maanden? Ben je een weekendgebruiker en begint jouw weekend dus steeds vaker op donderdag en eindigt 'ie op dinsdag?
Ook dan zit je verdomd dichtbij een cokeverslaving.

Beantwoord bovenstaande vragen heel eerlijk, en als je antwoord op beide vragen 'ja' is, dan moet je echt oppassen. Wanneer je nog een half jaar zo doorgaat ben je hopeloos verslaafd aan de coke.
En dat gaat je letterlijk en figuurlijk meer kosten dan je lief is, geloof me.

Ik ben ervaringsdeskundige, ben in het diepst van de put van de een op de andere dag gestopt en heb het nooit meer aangeraakt. Dat is nu 13 jaar geleden.
Ik moet er niet meer aan denken om het ooit nog te gebruiken, ik griezel ervan.
Had ik die stap indertijd niet genomen, dan denk ik niet dat ik er nu nog was geweest. Echt.

Tenslotte: Je spreekt over 'recreatieve hoeveelheden', waarbij je geen verslavingsgevaar loopt.
Geloof me, DAT BESTAAT NIET.
Het is een rad dat je jezelf voor ogen draait om niet onder ogen te hoeven zien dat je feitelijk verslaafd bent.
Houd jezelf niet voor de gek.

Ik wens je kracht en wijsheid toe.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je, Ik gebruikte dan èèn gram per avond en ging door totdat de volgeltjes fluiten. En me neus helemaal dicht zat, maar met een geringe hoeveelheid had ik daar al last van. Terwijl andere nooit een verstopte neus krijgen. Geld is geen probleem. Ik deelde ook uit dus dat was wel duur. Ik wil erbij vermelden dat ik 2 mensen heel goed ken die verslaafd zijn (en ken mensen die het af en toe wel eens doen), ik kan ze nauwlijks ontlopen omdat me vrienden die niet gebruiken ook met ze omgaan. En om nog verder op je vragen in te gaan; ik heb de laatste 2 weken van december wel 7 of 8 keer gebruikt. Veder wil ik je zeggen dat je verhaal indruk maakt. Ik wil niet zover komen dat ik zo verlaafd wordt. Volgens sommige hier ben ik al verslaafd, dat zou kunnen dat vind ik moeilijk vandaar ook deze vraag. Ik zelf denk dat als ik het een maand of 3 niet doe en er niet zoveel mee bezig ben als nu (want dat doe ik nu al helemaal door deze vraag te stellen) dat ik dan wel weer eens mee zou kunnen doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
alinea's vergeten, dat leest vervelend. Mijn excuus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een ding doe je in ieder geval geweldig: Je ziet je probleem onder ogen en je bent er eerlijk in.
Dan ben je in feite al een eind op de goede weg.
Want zolang je in de ontkenning zit of je probleem bagateliseert, ben je een stuk verder van huis.
Door je vraag te lezen herkende ik inderdaad gelijk het gedrag dat ik zelf ook vertoonde in die periode.
En je bevestigt dit nu in je reactie. Vrienden die ook gebruiken blijft een lastig punt.
Ik ben indertijd verhuisd, letterlijk en figuurlijk de omgeving verlaten waar het steeds weer misging.
Dat is de beste keuze geweest die ik ooit heb gemaakt.
Een vriendin van mij uit die tijd is in zeer korte tijd gestorven aan kanker in de hoofdholte. Er was niks meer aan te doen. Ik hoef je niet uit te leggen waar ze dat door heeft gekregen. Ze was 32. Pas op met je neus: Ik zat ook altijd gelijk met een verstopte en geirriteerde neus.
Ik ben altijd chronisch verkouden gebleven, heb een verpest neusslijmvlies en dat gaat nooit meer over.
Ik hoop maar dat het hierbij blijft, en er niet nog eens iets kwaadaardigs gaat groeien en bloeien op die zwakke plek. Ga alsjeblieft weg uit de omgeving en situatie waar je nu in zit, zoek hulp als je het in je eentje niet red.
Je kunt hier uitkomen! Dat weet ik als geen ander.
En je zult er jezelf de rest van je leven dankbaar voor zijn. Ik wens je veel kracht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeer ingrijpend verhaal. Goed dat je de juiste weg hebt gekozen, serieus moedig ook. 2 neven van me gebruiken en ik kan geen afscheid van ze nemen. Maat van me die ik het langste ken is verslaafd. Daar kan ik ook moeilijk afscheid van nemen al zie ik hem weinig nu. Ik ben wel de serieus tegen mijn gebruik aan gaan kijken door alle reactie's.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat klinkt allemaal heel ernstig maar ik ga meer met mensen om die nog nooit hebben gebruikt. Ik besef nu nog beter dat ik op moet passen. Ik ga me gedeisd houden. Bedankt voor je antwoord.

Andere antwoorden (7)

Ik denk niet dat je al verslaafd bent. Ik denk echter wel dat je er heel dicht bij in de buurt zit. Als je er elke dag aan moet denken dan wil je dus wel heel erg graag. Ik zou hier niet aan toegeven. Doe eerst eens een maand of twee zonder, lukt je dat goed en is het dagelijks denken voorbij dan zou je eventueel weer wat kunnen gebruiken. Hoewel dat natuurlijk af te raden is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tsja, het is en blijft een harddrug met potentieel vervelende vijwerkingen, dus de enige acceptabele, veilige dosis om te gebruiken is : niet.

Als je dat niet wilt horen, kun je denk ik al van een verslaving spreken, hoe mild ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je lichaam niet meer zonder kan, als je wakker wordt van de spanning, je lichaam snakt naar cocaine en je wereld instort als je het op dat moment niet hebt en je er zelfs de meest gekke stunts voor uit wil halen om een klein beetje cocaine op te snuiven

Toegevoegd na 1 minuut:
Als jij er met alleen jezelf zo goed kan minderen denk ik dat het met verslaving wel meevalt gelukkig. Een acceptabele hoeveelheid om te gebruiken is er eigenlijk niet, de acceptabele hoeveelheid is het liefst 0,0
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik denk dat je op het randje zit; aan jou de keus welke kant je op wilt.
mijn advies is om eens een half jaar niets te gebruiken.
goede kans dat het tegen die tijd zodanig uit je systeem is, dat je er geen behoefte meer aan hebt.
wil je dan toch nog wat gebruiken van tijd tot tijd, zie het dan als iets wat je alleen voor speciale gelegenheden gebruikt.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Volgens mij ben je verslaafd als je uit gewoonte wilt gebruiken, omdat je lichaam/geest er om vraagt en niet langer meer sporadisch gebruik tijdens bijvoorbeeld een feestje. Dit laatste noem ik recreatief gebruik. Persoonlijk zou ik willen zeggen op je vraag wat 'acceptabel' is hooguit 3 x per jaar, tijdens gelegenheden, als je zo nu en dan los wilt gaan én samen met je vrienden én in een goede bui. En tot slot dit; of je je gebruik wel of niet kunt betalen is niet relevant maar meer of je je gebruik in de hand hebt. Ik denk dat jij kunt zeggen dat je (inmiddels) verslaafd bent omdat je eigenlijk niet wilt stoppen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Vooral dit: "Heb er aan gedacht om helemaal te stoppen maar dat wil ik eigenlijk niet." doet mij vermoeden dat je al van een verslaving kunt spreken. Even de handrem erop en de komende 6 maanden niet nemen.
Je kunt geestelijk verslaafd zijn en lichamelijk verslaafd. Gezien je geen lich afkickverschijnselen hebt ben je op dat gebied nog niet verslaafd.
Maar, geestelijk ben je wek verslaafd, want je denkt er veel aan.
Als je nu toegeeft aan je geestelijke verslaving ben je in no-time ook lichamelijk verslaafd. En dus afhankelijk van coke. Is dat wat je wilt? Dan kun je wachten op verval.
Gebruik dus maar niet, want het blijft een hard drug die je vroeg of laat naar de kl*te helpt.
Wees verstandig nu je het nog kan...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als je er overdag aan gaat denken ben je al verslaafd.. voorlopig stoppen..