Gaat kiespijn weer over zonder behandeling?

Goedemiddag, een vriendin van mij heeft in 2 kiezen al een half jaar een serieuze gat. Maar ze is niet tandartsverzekerd. De kies laten trekken kost haar nu een hoop geld wat ze niet heeft. Ze kan 1 Januari een tandartsverzekering aansluiten. Haar vraag : Gaat kiespijn vanzelf over? Of wordt het vanaf nu alleen maar erger? De afgelopen maanden heeft ze ook geen pijn gehad. Het liefst wacht ze nog 4 maanden zodat alles vergoed wordt.

Groetjes. :)
Robert en Anita.

4 jaar geleden
in: Gebit
3.5K
Inekez1
4 jaar geleden
Ga naar de tandarts voor een controle-afspraak! Dat kost ongeveer 20 euro. De tandarts kan kijken hoe erg het is, hoe acuut er iets aan gedaan moet worden, kan je vertellen wat de risico's zijn als je langer wacht, kan een offerte maken van de kosten als je het nu (op korte termijn) laat behandelen en een inschatting maken van de (extra) kosten als je ermee wacht tot 2020. Een tandartsverzekering kost ook geld. Je betaalt elke maand premie. Met de goedkoopste tandartsverzekering betaal je tussen 100 en 120 euro per jaar, maar heb je maar een beperkte dekking. Dan moet je alsnog een deel van de tandartsrekening zelf bijbetalen. Wil je dat de hele tandartsrekening wordt vergoed (tot 250 euro per jaar), zit je al snel op meer dan 150 euro premie. Vergoeding voor meer dan 250 euro betaal je al snel tegen de 300 euro per jaar aan premie. Als je nu voor minder dan dat premiebedrag het op kunt lossen door zelf de tandarts te betalen ben je goedkoper uit en van de pijn af.
MasterSword
4 jaar geleden
Slimste is om naar de tandarts te gaan, maar ik begrijp dat sommige mensen thuis blijven voor angst voor de tandarts of dat ze het te duur vinden. En tandarts verzekering niet aan beginnen.
Voorbeeld:
Als je €120 per jaar betaald aan verzekering, vergoeden ze max tot €150 en dan komt het weer uit eigen zak.
En als je €250 per jaar betaald aan verzekering, vergoeden ze max tot €300 en dan komt het weer uit eigen zak. en heb je een jaar niks nodig van de tandarts,
heb je €120 of €250 weggegooid aan de verzekering. beter zelf sparen voor nood potje voor deze situatie's
( maar dat kan niet iedereen )

Het beste antwoord

Jouw vriendin heeft een serieus gat in twee kiezen sinds een half jaar.
Nu heeft ze nog geen pijn.
Ze vraagt eigenlijk of de pijn vanzelf overgaat, indien ze wel pijn krijgt.

De twee gaten die jouw vriendin ziet, zeggen allereerst niks over de toestand, ernst.
Een gaatje kan enorm uitzien, terwijl het toch niet zo ernstig is.
Je kunt namelijk een heel grote cariës plek hebben, die niet de diepte ingaat.
Je kunt ook een heel klein plekje zien, dat enorm de diepte ingaat.
Dé grootte van het gaatje geeft niet de ernst aan, maar wel de diepte.

Hoe de gaatjes verder verlopen kun je niet zeggen.
Bij sommige mensen is het binnen een paar maanden een serieus gaatje, bij anderen duurt het een paar jaar.

De vraag of het pijn gaat doen, kan ook niet beantwoord worden.
Op een gegeven moment gaat een gaatje steeds dieper. De zenuw in de tand kan dan aangetast worden, waardoor de kies kan gaan ontsteken.
Het gekke is dat sommigen echt kloppende pijn hebben en anderen nauwelijks tot niks voelen.
Indien een kies er zo slecht aantoe is, zijn er twee opties: trekken of een wortelkanaalbehandeling. Een wortelkanaalbehandeling geeft ook niet altijd het gewenste effect, waardoor de kies alsnog getrokken moet worden.

Wat is wijsheid?
Jouw vriendin kan afwachten (op hoop van zegen) en in januari naar de tandarts gaan. Misschien heeft ze geluk.
Jouw vriendin kan afwachten en misschien heeft ze geluk en behoort ze tot de categorie dat ze geen pijn voelt. Misschien zijn de kiezen wel zo verslechterd in januari dat trekken of een wortelkanaalbehandeling noodzakelijk is.
Ze kan ook afwachten en bij pijn eerst pijnstillers proberen. Helpt dit niet, dan gaat ze dan naar de tandarts. De goedkoopste optie is dan beide elementen trekken (ongeveer €75,- voor beide).
Of ze laat er nu een tandarts naar kijken (consult in de €20,-). Deze kan haar misschien gerust stellen dat de behandeling een paar maanden kan wachten. Maar misschien hoort ze wel iets waar ze niet blij van wordt.

Laat het eens bezinken.
Erg dat steeds meer mensen door geldgebrek niet naar de tandarts kunnen.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Cari%C3%ABs
https://www.tandartsverzekering.nl/vergoedingen/tandextractie.html
https://www.allesoverhetgebit.nl/alles-over-kosten-en-vergoedingen/wat-kost-een-behandeling/wat-kost-een-vulling/
https://www.allesoverhetgebit.nl/alles-over-kosten-en-vergoedingen/wat-kost-een-behandeling/wat-kost-controle-bij-de-tandarts/
Toegevoegd op 11 augustus 2019 17:31: tekst
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
+ Precies, voor €21,78 word je bekeken door de tandarts 'probleemgericht consult'.
Alles wordt steeds duurder en ook nog eens onbetaalbaar voor een heleboel mensen.
Robert222
4 jaar geleden
Je bent een topper Simonesdochter (y) wederom de beste antwoord!
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ha, ha, ha, bedankt dat ik jullie zo goed kan, mag helpen!
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Jodokus, dat vind ik ook heel erg om te horen. Er zijn zelfs genoeg mensen die alle zorg uitstellen, zodat ze geen eigen risico hoeven te betalen.
Laatst was een oude meneer met rollator gevallen. Omdat ik het zag gebeuren naar die meneer gegaan. Hij wilde eerst niet dat ik 112 belde om het eigen risico. Ik moest hem maar proberen op de been te krijgen. Natuurlijk heb ik dat niet gedaan. Dit verantwoordelijkheid wilde ik niet nemen. Ik bedoel maar, hij klapte niet zomaar achterover en ik kan ook niet aan de buitenkant zien of de val zelf iets had veroorzaakt. Echt heel heel triest.

Andere antwoorden (1)

Je geeft aan, dat ze in 2 kiezen een serieus gat heeft. Dat gaat zeker niet vanzelf over. De kans is zeer groot, dat de kiezen en eventueel de wortels ontstoken raken en een wortelkanaalbehandeling is nog veel duurder dan het vullen of trekken van twee kiezen.
Echt naar de tandarts dus!!!!!
Misschien, dat je de pijn nog iets kunt verlichten door enkele malen per dag te spoelen met 3% waterstofperoxide (te verkrijgen bij de apotheek).
Toegevoegd op 11 augustus 2019 16:00: tekst