Kan je een gebroken tand behouden voor altijd?

Als je tand aan de onderkant ooit is afgebroken door een val.
En weer opgebouwd met composiet, kan je hem dan behouden voor altijd als je het goed verzorgt? Of moet er ooit een implantaat in.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Gebit
1.6K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat gaat vaak voor altijd goed, maar het gaat ook weleens fout en dan is het niet altijd te zeggen of het aan de val lag.
Ook met gewone tanden gaat wel eens wat mis zonder duidelijke oorzaak.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Mijn dochter heeft ook ooit door een val een tand gedeeltelijk afgebroken, de tandarts adviseerde er geen stukje aan te laten zetten, omdat als ze dan op iets hards (een appel o.i.d.) zou bijten, dat stukje er weer af zou breken. Ik heb het toen niet laten doen, omdat ze zich er nooit aan gestoord heeft, zodra dat wel het geval is, kan dat altijd nog.
ronron1212
7 jaar geleden
Meer dan 30 jaar geleden heb ik ook een ongelukje gehad halve tand er af kunst opbouw zit nog steeds en je ziet er niets van.
ronron1212
7 jaar geleden
Eet er al die jaren alles mee appels snoepje hard en alles eigenlijk nooit ergens rekening mee gehouden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Mooi. Dat is goed om te lezen!
Want een implantaat klinkt als een nachtmerrie.
Zeker omdat ik nog zo jong ben.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Maar heb je er ook mee gerookt of koffie gedronken?
ronron1212
7 jaar geleden
Ja zeker in drink koffie cola en ik rook.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Oh mooi! Dan heb ik wel meer vertrouwen in dat stukje composiet.

Antwoorden (1)

Het ligt er een beetje aan hoeveel van de tand is afgebroken. Want een stukje composiet eraan lijmen kan wel en dat kan misschien 5-10 jaar blijven zitten, totdat je het er per ongeluk afbijt.

Telkens als het stukje afbreekt moet de tandarts de tand vijlen om het weer glad te maken zodat het volgende stukje composiet goed blijft zitten. Maar door dat vijlen wordt de tand wel steeds een beetje korter, totdat je bij de wortel uitkomt. Als dat gebeurt kan er geen stukje meer worden aangeplakt en is een implantaat een oplossing.

Als je geluk hebt kan je dus de gebroken tand met composiet altijd behouden, voorzichtig dus.