Moet ik wel of niet extra poetsen bij wondje gemaakt door flossen?

Ik poets twee keer per dag met een elektrische tandenborstel en ik stoker iedere dag. Omdat ik met stokeren alleen tussen mijn tanden kom bij het tandvlees gebruik ik ook een paar keer per week flossdraad om resten tussen de rest van mijn tanden weg te halen, aangezien mijn tanden best dicht op elkaar staan. Ik vermijd hierbij het tandvlees omdat ik ook elke dag stoker.Nu ben ik toch uitgeschoten met het flossdraad waardoor ik een wondje heb gemaakt in mijn tandvlees. Je ziet een klein sneetje zitten wat pijnlijk aanvoelt bij aanraking. Moet ik toch stug doorpoetsen, ook al is het zeer pijnlijk of is het toch verstandiger om deze kies even te ontzien? Ik heb verder geen ontstoken tandvlees en ik spoel het wondje iedere dag met een zoutoplossing.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Gebit
2.9K
Z512099
7 jaar geleden
Ik ben geen tandarts maar gezond verstand zegt ontzien.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Misschien kun je voortaan dunnere stokers nemen, hoef je niet te flossen..
Amadea
7 jaar geleden
Dat is een goede tip, Lopelaar!
Ivana
7 jaar geleden
Tandvlees geneest zeer snel als er geen ontsteking is. Gewoon doen wat je altijd doet. Je hoeft het niet te ontzien.
Cryofiel
7 jaar geleden
Als het wondje steeds opengaat bij het poetsen, zou ik het ontzien tot het voldoende genezen is om niet meer open te gaan.

Antwoorden (2)

Ik had er ook last van. Onthoud dat een tandvlees zeer gevoelig is. Ik poets dan gerust mijn tanden, gevoelig zonder te flossen e.d. Je moet je tandvlees niet forceren om steeds erop te gaan anders gaat ie infecteren. Een x poetste ik in de avond niet voor het slapen gaan ik spoelde het met mouthwash volgende dag ie is genezen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Voor de genezing maakt het niet zo veel uit. Of je nu wel of niet poetst, het wondje geneest wel met een paar dagen.
Het duurt ongeveer 2 weken voordat tandsteen gevormd is uit plaque, dus daar hoef je je ook geen zorgen over te maken.

Als het zo pijnlijk is dan zou ik er voor kiezen om het even te ontzien, maar dat is een persoonlijke keuze. Een dag of twee is waarschijnlijk al voldoende.