kan een kroon geplaatst worden zonder verdoving ? en is ten alle tijde een zenuwbehandeling nodig voor deze behandeling ?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Gebit
7.3K

Antwoorden (2)

Een kroon op een gezonde tand kan zonder verdoving, bijvoorbeeld bij het plaatsen van een brug.

Hetzelfde geldt voor een zenuwbehandeling (=wortelkanaalbehandeling), die hoeft ook niet als de tand verder goed is.

Het is dus afhankelijk van hoe goed de tand nog is.

Toegevoegd na 1 minuut:
Kan: maar niet altijd.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een kroon kan zonder verdoving geplaatst worden. Je mag natuurlijk altijd om een verdoving vragen als je dat fijner vindt. Vergelijk het maar met het vullen van een gaatje, dat doet in principe ook geen pijn. Ik persoonlijk ervaar meer pijn door het plaatsen van het schotje om de kies heen dan de behandeling zelf omdat ik erg gevoelig tandvlees heb. Ik neem meestal wel een verdoving want ik ben goed verzekerd en ik krijg de verdoving vergoed.

De reden waarom er meestal ook een wortelkanaalbehandeling aan de kroon vooraf gaat, is omdat de tandarts dan nog bij de wortels kan komen. Als de tandarts denkt dat de wortels in de toekomst problemen zouden kunnen geven, dan behandelt hij dat liever meteen. Als er ontstekingen ontstaan ná het plaatsen van de kroon heeft de tandarts geen andere keus om de (dure!) kroon er weer af te halen om bij de wortels te kunnen. De kroon kan dan beschadigen en niet meer herplaatst worden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een WKB kan dwars door een kroon, die hoeft er dus niet af.
Gewoon alsof het een normale tand is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Mijn excuses, dan heeft mijn tandarts mij iets verteld wat inmiddels blijkbaar achterhaald is. Wel fijn om te weten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bij een twijfelachtige tand / wortel doen ze meestal wel meteen ook een WKB. Als je toch bezig bent en er is natuurlijk altijd een kans dat een kroon toch kapot of los gaat.
Er zijn ook situaties waar de kroon er wel af moet. Jouw tandarts had het mogelijk over een specifieke situatie in jouw mond. Of hij loopt achter, maar dit weet ie vast wel.
Cryofiel
8 jaar geleden
@lique73, je kunt gewoon vertrouwen op wat jouw tandarts vertelt. Om een wortelkanaalbehandeling te doen moet je bij het wortelkanaal komen. En dat niet zomaar, maar je moet er echt heel, heel goed bij kunnen om het kanaal goed schoon te maken. Dat kan eigenlijk alleen maar via de kies. Daar moet dus in geboord worden. Op een andere manier bij het wortelkanaal komen kan eigenlijk alleen via een nogal complexe kaakchirurgische operatie. Die operatie heeft zoveel nadelen dat het beter is de kroon op te offeren. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Waarom zo moeilijk?
Gewoon een gat in de kroon boren op dezelfde plek waar dat normaal in de kies gebeurt en die daarna op ongeveer dezelfde manier vullen.
De kroon blijf zitten.
Cryofiel
8 jaar geleden
Er zijn misschien gevallen waarin zoiets kan. Normaal is het echter niet. Je kunt waatschijnlijk zelf de risico's wel bedenken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Geen idee waar je het over hebt. Als er een kroon geplaatst is en er moet een WKB gedaan worden gaat die normaal gesproken gewoon door het kauwvlak van de kroon de kies in. Bijna alsof het een gewone kies is zonder kroon.
Waarom niet?
Wat is volgens jou normaal?
Cryofiel
8 jaar geleden
Een kroon is van heel ander materiaal dan een kies. Is een kies ergens beschadigd, dan kun je de kies gewoon blijven belasten. Maar een kroon niet. Dat materiaal lijkt op porcelijn. Een héle kroon kan best veel krachten weerstaan, al is dat duidelijk minder dan een kies. Vooral bij puntbelasting loopt een kroon gevaar. Daarom zal een goede tandarts na het plaatsen van de kroon de tegenoverliggende kies wat afslijpen. Een kroon met beschadiging is kwetsbaar. Die zal snel breken. Vergelijk dat met een mok. Een intacte mok is stevig. Een niet al te zwaar persoon kan een mok op zijn kant leggen en er dan op gaan staan zonder dat de mok breekt. Maar een mok met een beschadiging overleeft dat niet.
Cryofiel
8 jaar geleden
Dan het vullen. Het vulmateriaal moet passen bij het gevulde materiaal. Maar nu vul je zowel het gat in de kies als het gat in de kroon. Dat lukt niet met hetzelfde materiaal. Zowel de compatibiliteit als de hechting zorgen dan voor problemen.
Cryofiel
8 jaar geleden
Dan de hygiene. Bij de wortelkanaalbehandeling maakt de tandarts het wortelkanaal goed schoon. Dat is niet alleen het verwijderen van "prut" met een soort grote rager, maar ook het steriel maken. Het wortelkanaal wordt schoongespoten en er wordt een lokaal antibioticum ingebracht. De binnenkant van de kroon wordt ook steriel gemaakt. Vlak voordat de kroon erop gaat wordt ook de kies zorgvuldig gereinigd en schoongespoten. Dan gaat direct de kroon erop. Aan de onderkant wordt die van een sealende lijm voorzien, zodat bacteriën niet tussen kroon en kies kunnen komen. Ga jij nu in die kroon boren, dan komen er wel bacteriën tussen kies en kroon. Je kunt dat niet voorkomen en je kunt daar niet meer reinigen. Boren in een kroon betekent dus het einde van de kies. En van de kroon, zoals ik in eerdere reacties heb uitgelegd.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Leuk verhaal, klopt alleen niet met de praktijk:
Voor het de volgende keer maar aan je tandarts.
http://www.tandarts.nl/forum/tandheelkunde/behandelingen/kroon-zonder-wortelkanaalbehandeling
en http://www.mondzaken.nl/faq
"het beste is een kroon te maken op een levende tand."
Cryofiel
8 jaar geleden
De tweede link doet bij mij niets. De eerste link zegt dat je een kroon kunt plaatsen zonder wortelkanaalbehandeling te hoeven uitvoeren. Dat klopt. Jij voegt nu ineens toe dat je een kroon het beste kunt plaatsen op een levende tand. Ook dat klopt, dat had ik je ook vooraf al kunnen vertellen. Mijn redenen om *niet* in een kroon te boren staan ook recht overeind. Ook die redenen kloppen dus, alle drie.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wat dan als we een kroon hebben die 10 jaar geleden op een goeie levende tand is geplaatst, waar nu toch een WKB moet plaatsvinden? 2e reactie 1e link:
gewoon door de kroon.
(volgens mij de standaard methode tegenwoordig, zou best kunnen dat dat met de kronen van 10 jaar geleden nog niet kon, geen idee)
Cryofiel
8 jaar geleden
Er is dus één anonieme persoon die beweert dat het door de kroon heen kon. Misschien kon dat inderdaad - misschien dacht ze alleen maar dat het echt zo kon. We weten het niet. Als het inderdaad kon, was dat dan verantwoord, gezien de nadelen die ik noemde? We weten het niet. Als het al verantwoord was, was het misschien een bewuste keuze? In de trant van: Er is een heel grote kans dat ofwel de kroon binnenkort breekt ofwel de tand van onder de kroon wordt aangevreten door bacteriën. Maar een nieuwe kroon is zo duur dat we deze gok maar wagen.
Ook dit weten we niet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Toen ik mijn 1e reactie tikte had ik een betere bron,
die kan ik niet meer terug vinden. Leuk weer dat je over mijn bronnen moeilijk doet en we jouw op je woord mogen geloven..
Cryofiel
8 jaar geleden
Mijn reactie blijft valide. Dit geldt voor mijn reactie over jouw "bron" die één onbevestigd verhaal blijkt te zijn van één enkele anonieme persoon op een anoniem forum op Internet. Het geldt ook voor mijn uitleg over het door een kroon heen boren. Wat dat laatste betreft: merk op dat ik niet zomaar een losse bewering doe, maar dat ik een uitgebreide uitleg geef over het WAAROM van mijn bewering. Daarmee stel ik me in feite heel kwetsbaar op. Als iemand namelijk het WAAROM weet te verbeteren, valt mijn conclusie dus om. Mijn kwetsbare opstelling geeft dus de mogelijkheid tot overleg om, indien mogelijk, gezamenlijk tot een betere conclusie te komen. Dat lijkt mij stukken beter dan alleen maar een losse bewering te doen zonder enige onderbouwing.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Beter één bron dan geen bron. "Ga jij nu in die kroon boren, dan komen er wel bacteriën tussen kies en kroon."
Waar haal je o.a. dat vandaan?
Je doet alsof er een holle ruimte tussen kroon en tand zit, in de praktijk is dat één geheel.
En dat geldt voor alle redenen die je geeft waarom het niet zou kunnen.
Het kan ik de praktijk, dus je uitleg klopt niet (helemaal) Daarbij wel in acht nemende dat het niet altijd kan, als het een rotte boel onder die kroon is lukt het natuurlijk niet, maar dan moet er toch een volledige nieuwe kroon op omdat de oude niet meer past.
Cryofiel
8 jaar geleden
Wou jij serieus beweren dat de kroon 100% spleetloos op de kies aansluit? Als dat zo zou zijn, zou de kroon niet hoeven worden geseald. In werkelijkheid zit er een spleet tussen kroon en kies. Dat kan niet anders. Gezien de afmetingen van bacterieën is een spleetje van een honderdste millimeter al voldoende.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Sealen: Das toch wat anders?
Gewoon vastzetten met lijm of cement: Kroon vol smeren en op de tand drukken, geen lucht en dus geen spleet, anders zou ie ook niet goed vastzitten. En als er een spleet zou zitten, zouden er volgens jou al bacteriën zitten..
Cryofiel
8 jaar geleden
Je gaat er kennelijk nog steeds van uit dat een kroon altijd naadloos op de kies aansluit. Dat er zelfs geen spleetje van een honderdste millimeter tussen zit. Over de gehele binnenkant van de kroon / buitenkant van de kies. Ik zal je vertellen: dat lukt niet. En geloof me, ik spreek uit eigen ervaring.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hoe weet je dat ie bij jou niet goed zat?
Hebben ze hem doorboort of is er iets anders fout gegaan? Is ie dan niet gewoon slecht vastgezet of de basis was niet goed en vooral dat laatste is vaak het geval want je zet niet voor niks een kroon. Ik heb er ook een paar, maar die zijn op volledig gezonde tanden gezet. (vanwege een brug) Ik hoop ook dat die meer dan 50 jaar mee zullen gaan en dat is zeer lang voor kronen die vaak maar een levensduur van 10 jaar hebben.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Oja: ik zeg nergens altijd, ik zeg dat het de standaard methode is bij kronen die verder goed zijn.
Cryofiel
8 jaar geleden
Joh, als jij dat graag wilt geloven, ga je vooral je gang. Ik luister liever naar mijn tandarts, en ik zie dat haar uitleg overeenkomt met mijn persoonlijke ervaringen. Dat is voor mij vele malen meer waard. Maar als jij iets anders wilt geloven, prima.