Kunnen gaatjes in je tanden dicht groeien? Zo ja, hoe werkt dit?

Ik ben doodsbang voor de tandarts, het is zo erg dat ik ziek word van de stress als de datum van een tandartsafspraak dichterbij komt. Sinds een paar jaar ga ik niet meer naar de tandarts omdat het niet meer verplicht is na je 18de. Ik heb een gaatje in een kies maar ik merk er niets van qua gevoeligheid of het groter worden. Ik ging me dus de bovenstaande vraag afvragen. Bij voorbaat dank voor het antwoord!

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Gebit
9.8K
ronron1212
8 jaar geleden
Zou toch heel mooi wezen als je tanden en kiezen zich zouden herstellen. Maar nee dat doen ze niet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Met je angst voor de tandarts ben je niet alleen maar laat je er niet door weerhouden hulp te zoeken. Er zijn speciale tandartsen die dit tot hun specialisatie hebbeb gemaakt.
In de link vindt je een lijst met deze tandartsen.
https://www.zorgkaartnederland.nl/tandarts/angsttandarts
Bordensteker
8 jaar geleden
De angsttandarts lijkt ook mij het best denkbare advies. Doe er wat mee: Go for it!
wilkers
8 jaar geleden
Mijn angst voor de tandarts werd een stuk minder, toen ik met de beste man heb overlegd dat ik muziek kon luisteren door mijn koptelefoon. De verdoving blijft vervelend, maar daarna zit ik een stuk relaxter in de stoel tijdens het boren. De laatste keer kreeg ik verdoving vóór de verdoving. Dus een verdovende gel op de plek waar de spuit erin ging. Ontzettend overdreven misschien, maar voor mij was dit een belangrijke geruststelling en de tandarts nam mijn angst serieus. Wees eerlijk tegen je tandarts en als het een beetje een goede tandarts is, dan zal hij je serieus nemen, ondanks het een beetje overdreven klinkt.

Het beste antwoord

De buitenste laag van je gebit bestaat uit tandglazuur. Dat is weer opgebouwd uit apatiet, een mineraal en dus geen levend weefsel. Daarom kan een gaatje niet dichtgroeien.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Gaatjes in je tanden groeien niet dicht,worden alleen maar groter.dus hoe langer je wacht,hoe slechter je gebit wordt.
8 jaar geleden
Gaatjes in je tanden zijn cariës. Meer weetjes hierover staan in de bronlink.

Over je vraag zelf.
Daar heb ik nog nooit van mijn leven iets van kunnen lezen of horen.
Meestal hoor je het omgekeerde. Omdat je ze hebt (en niet laat verzorgen) worden ze groter en kan het zelfs zijn dat na verloop van tijd ze zo groot zijn dat ze pijn gaan doen omdat ze al tot in je tandzenuw komen.
8 jaar geleden
Ja dat kan. Enkel en alleen als het een oppervlakkige beginnende gaatje is. Goed schoonhouden je gebit en mond. Gebruik listerine de roze! aar zit alles in wat je tanden helpen.twee maal per dag goed spoelen. Is het gaatje/gat dieper en groter dan word het toch echt tandarts behandeling. De bacteriën en voedsel gaat er dieper in. Hoe weet ik dit? Zelf meegemaakt op een voortand die is zelf weer geheeld. Maar dan moet het echt oppervlakkig een klein gaatje zijn.