Is de stof 'Hydrated Silica' in tandpasta's slecht voor het tandglazuur?

Uit diverse bronnen haal ik dat het bestandsdeel 'Hydrated Silica' als schuurmiddel wordt gebruikt en dit op den duur tot slijtage van het tandglazuur kan leiden. Dit zou te maken hebben dat dat deze kleine schurende korrels hard van structuur zijn ze niet oplossen. Verdiep ik mij in verschillende tandpasta's dan blijkt echter dat dit ingrediënt werkelijk overal in zit. Is het beter dit bestandsdeel te mijden?

Voor het gebit zal het geen kwaad kunnen, maar ik poets al een tijdje met fluoride vrije tandpasta omdat deze stof ongezond zou zijn. Daarnaast zou fluoride het tandglazuur wel versterken. Mijn ouders zeggen dat mensen uit haar generatie een slechter gebit hebben doordat er toentertijd geen fluoride in tandpasta's zat. Kortom: In hoeverre is het verstandig of onverstandig fluoride vrij te poetsen?

Het schijnt overigens dat je prima de tanden kan poetsen met kokosolie gemengd met wat (Keltisch) zeezout. Zout lost op maar ook dit zal in bepaalde mate een schurende werking hebben. Ja, verwarrend soms al die tegenstrijdige informatie op het internet.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Gebit
9.3K
Cryofiel
9 jaar geleden
Er zijn bepaalde vage sites die beweren dat fluoride schadelijk zou zijn. Ik heb op zulke sites wel eens de vraag gesteld waar dat gevaar uit zou blijken. Steevast werden dan alle gevaren van fluor genoemd. Daar hebben ze op zich wel gelijk in: fluor is een extreem agressieve stof. In tandpasta zit echter geen fluor, maar fluoride. En dat is echt heel iets anders. Het feit dat zulke sites beweren dat fluoride gevaarlijk zou zijn omdat fluor (een totaal andere stof) gevaarlijk is, bewijst slechts dat ze geen idee hebben van waar ze over praten.

Antwoorden (2)

Hydrated Silica wordt als polijstmiddel in tandpasta gebruikt. Polijsten is nodig om sommige aanslag, bijvoorbeeld van thee, te verwijderen. Teveel poetsen met dit schuurmiddel is niet verstandig, maar het glazuur dat je op die manier verliest is veel minder dan door zuren uit vruchtensappen of cola.

Fluor versterkt inderdaad het glazuur. Er zijn mensen die denken dat het slecht is voor je gezondheid. Wetenschappelijk bewijs daarvan is er echter niet.

Je kunt je tanden met van alles poetsen of ook zonder tandpasta. Kokosolie is alleen voor de smaak, zout (Keltisch of niet) heeft geen enkel effect. Polijstmiddel en fluor kunnen wel helpen je tanden respectievelijk wit en sterk te houden. Het belangrijkste is dat je tenminste twee keer per dag poetst en je gebit stookt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heb je links naar wetenschappelijke artikelen die "bewijzen" dat Fluoride 'goed' is voor het glazuur?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Voor jou altijd. Hier vind je een kritisch wetenschappelijk artikel: http://www.newmediaexplorer.org/chris/Pizzo-2007.pdf
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor het reageren. Het dagelijks polijsten van de tanden met een schuurmiddel lijkt mij op langer termijn toch niet echt bevordelijk voor het behouden van een mooi en sterk gebit. Begrijpelijk dat door de schurende werking het tot wittere tanden kan leiden maar dit lijkt mij persoonlijk minder relevant. Weet jij toevallig of er een tandpasta te krijgen is zonder het bestandsdeel 'Hydrated Silicia' maar waar wel Fluoride in zit? Op deze manier kan ik dit wellicht afwisselen met de natuurlijke tandpasta van Weleda.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er zijn voor en tegenstanders van fluoride in tandpasta of zoals in het artikel, drinkwater. Hier is een greep uit de argumenten tegen fluoride: https://www.wanttoknow.nl/overige/mind-control/fluor-is-puur-gif/ http://caribseeklife.com/index.php/caribbean-magazine/curacao-magazine/support-magazine/item/201-fluoride-een-gevaarlijk-gif Je zal me niet zien/horen beweren dat alles hierin juist is,
maar zelfs als slechts een klein deel er van juist is,
dan nog kies ik voor fluoridevrije producten!! Iemand die dagelijks zijn tanden poetst en enkele eenvoudige tandpoetsregels onderhoudt, zal van cariës niet veel last krijgen! - Na een zware maaltijd steeds je tanden poetsen
- tanden poetsen VOOR het slapengaan
- tanden poetsen bij het opstaan (al was het maar voor de frisse adem)
- vermijd suiker en snoepgoed, eet je ze wel, poets dan vlug even je tanden.
- poets voldoende lang (min 2 minuten) en kom overal met de borstel.
- Probeer te combineren met flossen!
- gebruik zo gewenst nog een mondwater, al dan niet met fluoride Ook al slik je de tandpasta niet in, de fluoride vermengt zich met je speeksel (zie artikel) en dat slik je wel in...
Beter voorkomen dan genezen is hier mijns inziens de boodschap! Ik had willen een goed merk van tandpasta aanraden zonder fluoride, maar heb zonet gelezen dat dit niet toegelaten is :) Veel leesplezier en wees vooral jullie kritische zelven :)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De links die jij geeft zijn naar niet-wetenschappelijke bronnen. Dat neemt niet weg dat in het door mij genoemde artikel ook kritische kanttekeningen gemaakt worden bij fluoride. Er zijn best tandpasta's te vinden zonder fluoride, bijvoorbeeld van Paradontax: http://www.parodontax.nl/producten/tandpasta-fluoridefree.shtml
Overigens is deze vies. Stoken is veel beter dan flossen. Tandpasta zonder polijstmiddel ken ik niet. Je kunt wel een recept volgen en dan het krijt weglaten: http://www.prodent.nl/sites/default/files/redacteur/Proefje%20-%20Zelf%20tandpasta%20maken.pdf
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
http://fluoridealert.org/articles/50-reasons/
Zout is net als silica oftewel kiezelzuur, een mineraal en als zodanig zijn ze allebei een slijpmiddel dat gebruikt wordt voor tandpasta's. Als je tandpasta op de juiste manier gebruikt ( een erwtje pasta en dat twee keer per dag en niet te hard duwen op de borstel), dan poets je goed. Voorzover mij bekend is fluoride niet slecht of ongezond en het is essentieel bij het hard maken van van het tandglazuur . De gezondheid van de tanden is in de laatste 50 jaar enorm verbeterd dankzij fluoride. Geen idee hoe je aan de wetenschap komt dat fluoride slecht zou zijn. Voor de meeste mensen is het een zegen. En wat je zelf wilt, geheel aan jou. Gebruik in elk geval een zeer zachte tandenborstel en een tandpasta naar keuze en zorg verder voor hygiëne tussen de tanden ( flossen, tandenstokers/ragertjes) en vooral niet poetsen binnen een half uur na nuttigen van sappen en vruchten. Een keer per jaar naar de mondhygiëniste is heel belangrijk, al helemaal als je geen fluoride wenst te gebruiken.