Kan je je tanden herstellen?

Ik was vroeger niet echt iemand die zijn tanden poetste, dus ik heb wel is gehad dat ik naar tandarts ging en 10 gaatjes had. Ik verbaas me echt wanneer ik verhalen van mensen hoor die nooit gaatjes hebben gehad, ze poetsen van kleins af aan blijkbaar heel goed.

Ik vraag me af of ik mijn tanden even gezond kan krijgen net als hen, m.a.w niet meer gevoelig of extra verzorgen omdat ik het vroeger niet had gedaan.

Is dit realistisch?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Gebit
3.9K

Antwoorden (4)

als ik mijn tandarts moet geloven: glazuur weg, komt nooit meer terug.

is het glazuur éénmaal weg, dan krijgen bacteriën snel de kans om gaatjes te maken. Maar als je regelmatig poetst en niet te gek doet met eten, dan kun je het nog redelijk in toom houden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, helaas, dat kan niet. Het gebit van sommige mensen is gewoon sterker dan dat van anderen. Net zoals we niet allemaal even groot zijn.
Ook voor dat sterke gebit geldt: goed poetsen, anders gaat het vroeg of laat mis. Het duurt bij hun alleen wat langer.

Wat je wel kunt doen is spaarzaam zijn met zoete voedselsoorten en ook frisdrank is niet bevorderlijk voor een goed gebit: het zuur tast het glazuur aan.
En dat doen alle zuren. Oók de gezonde zuren in fruit.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nu ga ik iets ingewikkelds vertellen, ik hoop dat je het begrijpt.
Zo lang de tand in leven is (geen wortelkanaalbehandeling is gedaan of traumatische ervaring heeft gehad) kan een tand of kies zich heel langzaamaan herstellen. Dit gebeurd van binnenuit. Op den duur drukt het de wortelkanalen vrijwel helemaal dicht.
Het glazuur, wat aan de buitenkant een beschermlaag biedt, is het hardste weefsel in het menselijk lichaam. Niet voor niets, want er komen veel krachten vrij tijdens het kauwen en zuren maken het glazuur ook beetje bij beetje kapot. Dat glazuur kan niet meer van binnenuit worden herstel, alleen het tandbeen. Dat tandbeen is veel poreuzer dan het glazuur.
Kortom, zolang je tand nog in leven is, kan het enigzins herstellen. Biedt dit een oplossing tegen gaatjes en andere beschadigingen? Nee, niet voldoende, het glazuur is namelijk weg.
Wees daarom zuinig op je tanden, weg is weg. Een kunstgebit is ook geen pretje.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dus als je gaatjes hebt, of andere problemen, is de tandarts de enige die je kan helpen door het te vullen of een ingrijpendere oplossing te kiezen.
ik denk dat iedereen wel een periode gehad heeft dat hij/zij minder poetste. Bij mij was dat toen ik op mezelf ging wonen en niemand controleerde wat ik at en hoe vaak ik poetste. In combinatie met veel cola is dat erg slecht voor je gebit, maar gek genoeg had ik toen geen gaatjes. Toen ik ging verhuizen vond mijn nieuwe tandarts er ineens 23 !
Zorg dat je nu zo vaak poetst, dat je nooit bloedend tandvlees hebt. bloedt het wel, dan vaker poetsen. Met zachte borstel, je hoeft niet te schrobben. Niet poetsen kort na het eten van citrusfruit of koolzuurdrank, en regelmatig met een tandenstoker of flosdraad ook tussen de tanden door het tandvlees masseren. Je glazuur zal misschien iets dunner zijn, maar helemaal wegslijten duurt echt wel jaren. als je je tandvlees niet goed onderhoudt, trekt het zich terug, en kuist aan de tandhalzen zit geen glazuur en dan krijg je gaatjes net onder je tandvlees.