Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is het vullen en boren van gaatjes verstandig?

Ik ben 22 en poetste 2x mijn tanden per maand. Ik ben al 2 jr niet naar de tandarts geweest pas een controle gehad waarbij ik 4 kleine gaatjes en 2 normale die gevuld moeten worden. De tandarts zei dat ik een erg sterke glazuur heb. Ik heb natuurlijk gezegd dat ik dagelijks poets. Ik heb over 3 dagen een afspraak om te vullen en boren. Ik denk bijmezelf ik poets al 1 week lang 5x p/d mijn tanden. Als ik zo doorblijf ga dan heb kan die gaatje zich toch niet uitbreiden? Ik poetse bijna nooit mijn tanden nu juist erg goed. Ik heb geen enkel last van mijn gaatjes!

Toegevoegd na 2 minuten:
Alleen 2 gaatjes moeten gevuld worden ik ben ook bang dat ik later last van kan krijgen als ik naar de tandarts ga.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Gebit
2.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
" Ik heb natuurlijk gezegd dat ik dagelijks poets." Heel gewoonlijk, liegen tegen je arts. Zo kan hij je het beste helpen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bliets, kijk eens naar de naam vd vraagsteller. Lees de toelichting eens goed..?
Precies, er is een reden waarom er gelogen is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je moet die gaatjes laten vullen hoor, het verhaal van Anneliez hieronder klopt als een bus. Niet laten vullen betekent later heel veel problemen, die een stuk stressvoller en pijnlijker zullen zijn dan als je nu deze relatief kleine ingreep ondergaat.
Vertel je tandarts dat je bang bent, daar hebben de meeste tandartsen wel begrip voor. Spreek af dat hij/zij even stopt als je je hand opsteekt. Neem voor mijn part 2 paracetamol van tevoren, zodat eventuele napijn van het boren minder is. Leg tijdens de behandeling je handen op je buik en probeer daar naartoe te ademen, dat leidt je aandacht af van het geklooi in je mond en vermindert de kans op hyperventileren enzo.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord