Is het vullen en boren van gaatjes verstandig?

Ik ben 22 en poetste 2x mijn tanden per maand. Ik ben al 2 jr niet naar de tandarts geweest pas een controle gehad waarbij ik 4 kleine gaatjes en 2 normale die gevuld moeten worden. De tandarts zei dat ik een erg sterke glazuur heb. Ik heb natuurlijk gezegd dat ik dagelijks poets. Ik heb over 3 dagen een afspraak om te vullen en boren. Ik denk bijmezelf ik poets al 1 week lang 5x p/d mijn tanden. Als ik zo doorblijf ga dan heb kan die gaatje zich toch niet uitbreiden? Ik poetse bijna nooit mijn tanden nu juist erg goed. Ik heb geen enkel last van mijn gaatjes!

Toegevoegd na 2 minuten:
Alleen 2 gaatjes moeten gevuld worden ik ben ook bang dat ik later last van kan krijgen als ik naar de tandarts ga.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Gebit
2.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
" Ik heb natuurlijk gezegd dat ik dagelijks poets." Heel gewoonlijk, liegen tegen je arts. Zo kan hij je het beste helpen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bliets, kijk eens naar de naam vd vraagsteller. Lees de toelichting eens goed..?
Precies, er is een reden waarom er gelogen is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je moet die gaatjes laten vullen hoor, het verhaal van Anneliez hieronder klopt als een bus. Niet laten vullen betekent later heel veel problemen, die een stuk stressvoller en pijnlijker zullen zijn dan als je nu deze relatief kleine ingreep ondergaat.
Vertel je tandarts dat je bang bent, daar hebben de meeste tandartsen wel begrip voor. Spreek af dat hij/zij even stopt als je je hand opsteekt. Neem voor mijn part 2 paracetamol van tevoren, zodat eventuele napijn van het boren minder is. Leg tijdens de behandeling je handen op je buik en probeer daar naartoe te ademen, dat leidt je aandacht af van het geklooi in je mond en vermindert de kans op hyperventileren enzo.

Het beste antwoord

Ga eens naar de mondhygiënist(e), die kan je uitgebreidt uitleggen, hoe en waarom je je tanden moet reinigen, een goede mondverzorging is belangrijk voor je algehele gezondheid, laat het nu dus goed schoonmaken, door de tandarts of mondhygiënist(e) en hou dat dan ook bij, liefst met een elektrische tandenborstel. Je kunt je nu helemaal uit de naad poetsen, maar het vuil en plak wat vast zit op je tanden, krijg je niet weg met je borstel, wees eerlijk tegen de tandarts over je poets verleden, de tandarts krijgt meer van dit soort gevallen. Ook het vullen van de gaatjes moet je zeker laten doen, dit voorkomt verder tandbederf, de tandarts zal eerst dmv boren de tand of kies goed schoonmaken en vervolgens het gaatje vullen, als je dit spannend vind vraag dan om een verdoving, voor eventuele napijn mag je paracetamol of ibuprofen slikken. Geen ibuprofen voor je tandartsbezoek.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
toppp

Andere antwoorden (2)

Dat glazuur is een bescherming voor je tanden, als dat stuk gaat krijgen de bacteriën kans om verder te groeien het gat groter te maken. Vergelijk het met een geschilderd kozijn. Zolang de verflaag intact blijft, blijft het hout ook goed. Komt er een barst in de verf, dan heb je kans dat het hout gaat rotten en dat je binnen afzienbare tijd een heel nieuw kozijn moet plaatsen omdat het onder de rest van de verf weggerot is.
Dus ben verstandig en laat die gaatjes vullen.
Een ketting is zo sterk als de zwakste schakel, dus je tandglazuur is sterk maar wordtverzwakt door die gaatjes
11 jaar geleden
Ja, dat is verstandig. Het is onverstandig om die gaatjes te laten zitten. Aangezien de tanden normaliter beschermd worden door het glazuur, dat er nu niet meer is bij de gaatjes, gaan de gaatjes nu uitbreiden.

Overigens is het ook niet echt hygiënisch om maar 2 keer per maand je tanden te poetsen.