Wat doet een paradontoloog bij teruggetrokken tandvlees? ik heb dit namelijk op 1 tand vanvoor , ik heb altijd op die tand tandsteen..

Ik kom net van de tandarts en die heeft me naar een paradontoloog verwezen.. ik ben er nog nooit naar toe gemoeten , ik heb het probleem 2 maand ofzo.. maar ik heb bang van tandartsen en alles wat er bij komt kijken.. dus ik vroeg mij af of iemand al hetzelfde probleem had. :

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Gebit
2.5K
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Ik had nog nooit van die term gehoord.
Op deze site staat in ieder geval een beetje uitleg over zo'n "tandarts" http://www.oisterwijkkliniektandheelkunde.nl/de-behandelingen/parodontologie Als ik trouwens verder kijk en zoek op die term zie ik dat ze vaak erg duur zijn, en dat de zorgverzekering die behandelingen vaak niet vergoed. Dus let ff op dat je tandarts je geen poot probeert uit te draaien. Een aantal dingen kunnen ook gewoon door een mondhygiënist worden opgelost, en die worden vaak wel vergoed.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik hoop dat ze wel terugbetalen, maar de tandarts zei zelf , als ik er niet naar toe zou gaan kan mijn tandvlees blijven naar beneden gaan tot heel mn wortel bloot ligt , en daar heb ik geen zin in , dus voor een goede gezondheid wil ik gerust wel wat betalen :D maar ik hooop dat ze terugbetalen , het leven is al duur genoeg =o bedankt voor je antwoord!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien kun je eerst naar een mondhygiëniste; zij kunnen je misschien wel zo goed helpen dat de parodontoloog helemaal niet meer nodig is!

Antwoorden (1)

Een parodontoloog is een tandheelkundig specialist in tandvleesziektes. Deze tandarts weet alles over het genezen van ziek tandvlees. Je eigen tandarts heeft de basiskennis, maar de parodontoloog is een specialist, daarom moet je je zorgverzekering vragen of deze vergoed is.
Tandsteen ontstaat doordat er tandplaque versteent op je tanden, de tandsteen bevat bacteriën die je tanden kapot maken. Je tandhalzen zijn extra gevoelig voor het zuur dat de bacteriën afscheiden.
Bij teruggetrokken tandvlees liggen je tandhalzen bloot, dit geeft een aantal problemen, die een eigen aanpak vereisen. Ik kan je dus niet precies zeggen wat de parodontoloog bij jou gaat doen. De parodontoloog heeft andere apparatuur voor het verwijderen van tandsteen dan de tandarts of de mondhygiënist, hierdoor kan het tandsteen dieper en beter worden weggehaald. Ook kan de parodontoloog kaakbot reconstructies doen en je tandvlees beter laten aansluiten op je tand om verdere problemen te voorkomen.
Geef goed aan bij de parodontoloog dat je angstig bent en dat je graag extra uitleg en begeleiding wilt.
Een tandarts verwijst je niet zo maar door naar de parodontoloog, het probleem is bij jou 2 maanden bekend, maar omdat het probleem sluipend ontstaat kan het best zo zijn dat je al langere tijd rondloopt met het probleem. Een mondhygiënist kan dit probleem dus niet behandelen en je tandarts geeft aan dat hij/zij dit ook niet kan doen. Ga dus wel naar de parodontoloog zodat je deze tand niet verliest, dat is namelijk een groot risico dat je loopt als je er niets aan doet.
Verder wil ik je aanraden de assistente van je tandarts te vragen naar een poetsinstructie zodat je tandsteen kunt voorkomen.
Succes en sterkte!