wat kan ik doen aan de pijn op de zij/achterkant van mijn tong?

Sinds 2,5 weken heb ik heel erg pijn bij slikken, eten, drinken etc. in het begin hoestte ik ook veel. toen ik afgelopen dinsdag besloot naar de dokter te gaan, gaf hij me een medicijn dat de hoest moest onderdrukken. hierdoor zou dan ook mijn (wat ik toen nog dacht dat het was) keelpijn verdwijnen. sinds vandaag merk ik echt op dat ik de pijn voel achter op mijn tong en dan op de zijkant. het zit net iets achter mijn kaken. ik heb werkelijk van alles geprobeerd, met zout water gorgelen, op keeltabletten zuigen wat je maar verzinnen kan. ik heb net ook mijn tong grondig geïnspecteerd maar ik kon niks zien omdat het te ver naar achteren zit. ik heb werkelijk geen idee wat het kan zijn en mijn dokter zegt alleen maar dat ik rust moet nemen..?! dus kan iemand mij misschien een suggestie geven? ik kan overigens ook niet zomaar bij een KNO-arts binnenstappen, daarvoor heb ik een verwijzing nodig die ik dus niet krijg.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Gebit
49.4K

Antwoorden (2)

Als je met achterkant bedoelt de kant van je huig en niet de andere kant van je tong (want zo kan je het ook lezen) dan zouden het het je keelamandelen kunnen zijn.
Als je met een lampje in je mond kan schijnen dan zie je ze zitten aan weerskanten achterin de keel.
Mogelijk zijn ze wat opgezwollen en geïrriteerd en komt de pijn daarvan. Ook kan het keelslijmvlies ontstoken zijn.
Slikken gaat dan inderdaad moeilijk.

Je hebt al een aantal dingen geprobeerd die zouden moeten helpen. Wat je nog kunt doen is thee met honing drinken, of kamillethee

Gember helpt ook tegen keelpijn. Schil een stukje gember en snijd deze in plakjes en breng het aan de kook met een beker water. Nadat het gekookt heeft zal het geel kleuren. Giet het mengsel in een beker of glas en voeg een eetlepel honing toe.

Als het niet snel over gaat dan natuurlijk weer de huisarts raadplegen.

Zie verder op bijgaande site.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als de pijn echt alleen zit in je tong en je kaak kun je natuurlijk altijd vragen of je tandarts hiernaar wil kijken. Deze kan je in ieder geval een advies geven over waar het zit. Mocht het in deze gebieden iets zijn wat hij niet kan oplossen, kan hij je doorsturen naar bijvoorbeeld een Kaakchirurg of KNO arts.

Wat je ook kunt doen voor je huisarts is bijvoorbeeld een bepaalde periode (minimaal een week, maar mijn advies is ongeveer een maand) een dagboek hierover bij te houden met betrekking tot de klachten. Ik zou het dan kort houden met in ieder geval de volgende punten:
1. de locatie van de pijn
2. de soort pijn (zeur, steek etc.)
3. de ernst van de pijn.
4. wat voor effect had de pijn op je mbt eten/misselijkheid/braken.
5. wat heb je gedaan om de pijn te minderen?

Op deze manier is het voor je huisarts sneller inzichtelijk hoe iets zich wellicht ontwikkeld.