Waarom heb ik rommelende darmen na zelfgemaakte soep?

Goedendag, elke keer ik zelfgemaakte soep eet, heb ik last van rommelende darmen en winderigheid.. En dat is bijna direct na het consumeren. Ik gebruik de normale ingrediënten: olijfolie, ui, knoflook, groenten (prei, selder, wortelen, ...) Vlees-, kip- of groentebouillon en soms wat kruiden. Het is opmerkelijk dat het elke keer gebeurt en direct na het eten.
Weet iemand waaraan dit kan liggen?

een jaar geleden
3.9K
Amadea
een jaar geleden
Heb je dan geen last van je darmen na het eten van andere gerechten die bereid zijn met olijfolie, ui, knoflook en prei? Dat zijn op zich wel darmgassen veroorzakende levensmiddelen.
Deb35
een jaar geleden
https://energiekevrouwenacademie.nl/darmen-het-hart-van-je-gezondheid/
Mocht je het echt niet vertrouwen dan even langs de huisarts want er is sowieso iets gaande!
Minako
een jaar geleden
Naast dat sommige ingrediënten die je opnoemt voor winderigheid kunnen zorgen. Heb je al uitgesloten of je ergens misschien allergisch voor bent? Het kan ook zijn dat je darmen gewoon bezig zijn het voedsel te verwerken maar dat hoor je vaak pas later. Als je het al hoort want dat is lang niet altijd zo.
Ritsuka
een jaar geleden
Eet je ook iets bij de soep?
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
Bepaalde voedselovergevoeligheden. Bepaalde groentes en kruiden en ingrediënten van de bouillon, zoals smaakversterker en sheaboter. Zou het eens zonder de bouillon proberen of zelf bouillon maken.
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
Bouillon kan je natuurlijk ook zelf maken van groente en kruiden of van botten. Dan weet je wat erin zit.
Yv50
een jaar geleden
Bedankt iedereen voor de reacties. Jet us vreemd want ik eet alle ingrediënten apart en heb daar geen last van. Olijfolie, ui, bouillon. Ik eet ze allemaal regelmatig. Enkel idd prei en selder niet zo vaak, dus die ga ik eens overslaan volgende keer. Maar kan me niet herinneren dat ik daarvan vroeger last had.

Antwoorden (1)

Dit klinkt typisch als een reactie op fodmaps (complexe/lastig verteerbare koolhydraten) uit de groenten die je gebruikt. Loop dat lijstje eens systematisch langs. Prei,selderie, venkel, ui en knoflook zijn in dit opzicht verdacht.
een jaar geleden