Kan je in 1 dag 1 kilo aankomen?

Ik had mezelf gisteren voor het eerst sinds tijden gewogen. Vanochtend stond ik weer op de weegschaal. Ben ik blijkbaar 1 kilo (!) aangekomen. Ik vind dit erg demotiverend. Ik weeg mezelf nooit en dan meteen dit. Hoe kan dit?

Ritsuka
3 jaar geleden
Een schommeling vsn 2-3 kilo is normaal

Het beste antwoord

Ja, je kunt in één dag een kilo zwaarder of lichter worden.
Zorg wel voor dezelfde weegomstandigheden. In de loop van de dag schommelt je gewicht meestal erg. Kies ervoor om je in dezelfde omstandigheden te wegen. Bij voorkeur direct na het opstaan zonder dat je wat gegeten of gedronken hebt, en nadat je naar het toilet bent geweest.

Je vochtbalans kan een grote invloed hebben op je gewicht. Stel dat je op de weegschaal gaat staan, daarna een halve liter water drinkt en daarna weer gaat wegen. Dan ben je ook direct een halve kilo zwaarder.
Naast het drinken zijn er andere redenen waarom je meer vocht kan vasthouden en hierdoor zwaarder bent. Denk aan het eten van een zoutrijke maaltijd. Verder kan het eten van meer koolhydraten ook invloed hebben op je gewicht. Niet dat je direct dikker wordt van koolhydraten, maar deze kunnen in de vorm van glycogeen als reserve worden opgeslagen in je spieren en lever. Voor elke gram glycogeen die je lichaam opslaat, houd je 3 gram vocht vast. Dit kan al snel oplopen tot 2 tot 3 kilogram.

Behalve de invloed van onze voeding op de vochthuishouding hebben ook hormonen impact op je vochtbalans. De meeste vrouwen zijn namelijk zwaarder als ze ongesteld zijn. Dit komt niet alleen door die extra chocolade (koolhydraten), maar ook omdat je onder invloed van hormonen meer vocht vasthoudt.

Alles wat je eet, maar nog niet uitgescheiden hebt, draagt bij aan een hoger gewicht. Met een volle maag zal je dan ook zwaarder zijn wanneer je jezelf weegt op een nuchtere maag. Een sterke wisseling in de grootte van je maaltijden kan daarom invloed hebben op je gewicht. Op het moment dat je last hebt van obstipatie en je je voeding niet kwijt kan, zal je ook zwaarder zijn dan wanneer je last hebt van diarree en je veel voeding en vocht verliest.
SimonV
3 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De weegschaal kan 1 kilo meer aangeven. Elke dag wegen is zinloos. 1 x per 2 weken onder dezelfde omstandigheden (tijd van wegen, vóór het eten, toilet bezocht, staat de weegschaal op dezelfde plek? ) etc.
En meetafwijking
Dus een afwijking van 1 kilo in 1 dag zegt niets
Toegevoegd op 26 januari 2021 10:57: tekst