Hoeveel mensen zijn er besmet met de omikronvariant?

En dan voornamelijk: verspreid deze variant zich sneller dan de eerdere varianten?

2 jaar geleden
1.1K
Amadea
2 jaar geleden
Omdat het antwoord op de tweede vraag ja is kan de eerste vraag niet beantwoord worden. Want op het moment dat je een getal geeft zijn er al weer nieuwe mensen besmet.

Het beste antwoord

Daar zijn nog geen cijfers van. Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) is Omicron nu in ten minste 24 landen over de hele wereld gedetecteerd.

De variant verspreidt zich veel sneller dan andere varianten.
Afbeelding: de curve van het aantal besmettingen per golf in de Zuid-Afrikaanse provincie Gauteng. Omikron schiet hier als een raket omhoog.
In heel Zuid-Afrika is het aantal dagelijkse besmettingen van 2.273 naar 11.535 gestegen in amper vier dagen tijd. Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat het risico op herinfectie drie keer hoger ligt met de nieuwe variant.
.
Een kerstfeest in de Noorse hoofdstad Oslo is uitgelopen op een zogeheten superspread-event. “Onze voorspelling is dat zeker de helft van de 120 deelnemers tijdens het feest besmet is geraakt met de omikronvariant”, volgens een arts.
Op dit moment vallen de symptomen van de besmet geraakte werknemers mee. Ze hebben enkel last van verkoudheidsklachten en lichte koorts. Opvallend is dat ze allemaal dubbel gevaccineerd waren. ,,Dat toont aan dat deze nieuwe variant bijzonder besmettelijk is, en dat de huidige vaccins onvoldoende bescherming bieden tegen besmetting”, aldus minister Kjerkol.
Het is volgens het Noorse Instituut voor Volksgezondheid nog te vroeg om te zeggen of het klinische beeld van de ziekte anders is bij omikron dan bij de deltavariant. ,,Geen van de patiënten heeft ernstige symptomen; geen van de patiënten ligt in het ziekenhuis. Maar gezien de jonge leeftijd van de deelnemers is dit niet onverwacht.”
SimonV