Bij welke coronavaccins overwegen ze 3e prik?

Is Pfizer de enige pharmaceut van wie men overweegt een 3e vaccinatie te laten zetten? Of zijn er meerdere? Zo ja, dan vraag ik me wel af waarom het dan om Pfizer gaat en niet bijv. Janssen, aangezien die in eerste instantie al een stuk minder bescherming bood.

2 jaar geleden
2.3K
SentWierda
2 jaar geleden
De noodzaak van een derde prik lijkt het grootst bij AstraZeneca omdat die een veel lagere bescherming biedt dan met name Pfizer/BionTech. Vandaar dat de Britten (= AstraZeneca) nu zo'n haast hebben.
ronron1212
2 jaar geleden
@SentWierda Farmaceuten Pfizer en BioNTech willen toestemming van de Amerikaanse en Europese gezondheidsautoriteiten voor het toedienen van een derde prik met hun coronavaccin. Zo'n prik kan de hoeveelheid antistoffen in iemands lichaam fors verhogen, zeggen ze.
SentWierda
2 jaar geleden
@ronron1212. Het gaat juist om de derde dosis van AstraZeneca, het minst werkzame vaccin. Daarover gaat ook het New York Times-artikel waarnaar SimonV linkt.
ronron1212
2 jaar geleden
@SentWierda wat schrijf is een officieel verzoek van de beide vaccin producenten. De slechtste bescherming geeft overigens het Janssen vaccin.

Antwoorden (1)

Alles wordt overwogen.
Een derde dosis van het Covid-19-vaccin ontwikkeld door AstraZeneca kan ook een sterkere immuunrespons opleveren.
Bij bijvoorbeeld Janssen wordt ook gedacht over een, in dit geval, tweede prik. Het lijkt raadzaam om na een prik met Janssen een tweede te nemen, bij voorkeur een prik met het mRNA-vaccin van Pfizer of Moderna. Alleen Janssen wekt te weinig neutraliserende antistoffen op om een besmetting met de deltavariant te voorkomen, aldus Amerikaans onderzoek.
Er wordt ook gedacht dat een injectie met AstraZeneca bij mensen die gevaccineerd zijn met Pfizer en met Pfizer bij mensen die AstraZeneca gekregen hebben, een sterkere afweerboost kan geven.

Wie een derde prik krijgt en met welk vaccin, hangt van de betreffende overheid af.
Israël is het eerste land dat begonnen is met het toedienen van derde doses van het Pfizer-vaccin aan harttransplantatiepatiënten en anderen met een aangetast immuunsysteem.
Noch de VS, noch de EU hebben corona-boostershots tot nu toe officieel goedgekeurd. Het is volgens deze landen nog niet overtuigend bewezen of een derde dosis helpt en, zo ja, wie er een nodig heeft en wanneer.
Tegen de zin in van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) gaat Groot-Brittannië vanaf volgende maand zijn kwetsbare burgers een derde keer tegen het coronavirus inenten. Ook Duitsland gaat in september een derde prik geven.
SimonV
2 jaar geleden
ronron1212
2 jaar geleden
Farmaceuten Pfizer en BioNTech willen toestemming van de Amerikaanse en Europese gezondheidsautoriteiten voor het toedienen van een derde prik met hun coronavaccin. Zo'n prik kan de hoeveelheid antistoffen in iemands lichaam fors verhogen, zeggen ze.
ronron1212
2 jaar geleden
@Simon V tweede link is voor abonnees in het eerste staat niets over over dat Pfizer of StraZenec zouden moeten worden gevaccineerd. Wel een zelfde vaccin