Kan je alsnog ziek worden na de tweede coronaprik?

Stel dat alles bij de eerste coronaprik (bijv. van Moderna) alles goed ging, is er dan alsnog een kans dat je bijwerkingen krijgt na de tweede coronavaccinatie?

2 jaar geleden
5K

Antwoorden (2)

De ervaring leert dat de mRNA vaccins bij de tweede injectie vaak een heftigere reactie oproepen dan bij de eerste. Dus dat geldt voor Pfizer en Moderna. Het Astra Zenica vaccin heeft bij de eerste injectie een heftigere reactie.
Deze ervaring werd met mij gedeeld door een aantal huisartsen in een gezondheidscentrum.

Dus in jouw specifieke geval, er is een reele kans dat je na de tweede coronavaccinatie last krijgt van bijwerkingen.
2 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
2 jaar geleden
"Deze ervaring werd met mij gedeeld door een aantal huisartsen in een gezondheidscentrum." is een prima bronvermelding. (Plus !)
Ziek worden suggereert iets ernstigs. Dat is niet of vrijwel nooit het geval.
Je kunt lichte bijwerkingen krijgen (= een paar dagen lamlendig), maar meestal merk je helemaal niets.
2 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
2 jaar geleden
Voor veel mensen is "ziek worden" synoniem met "zich niet lekker voelen". Uit de context van de vraag begrijp ik dat die versie ook hier bedoeld is.
Ik denk dat je met "Ziek worden suggereert iets ernstigs" de vraag uit z'n context trekt.
SentWierda
2 jaar geleden
@Ozewiezewoze.
Het woord ziek m.b.t. corona wordt alleen gebruikt als je corona krijgt. Dan gaat het om hoge koorts, aanhoudende vermoeidheid of benauwdheid, tot aan overlijden toe.
M.b.t. coronavaccinaties wordt uitsluitend het woord bijwerkingen gebruikt. En dan wordt bedoeld: hoofdpijn, spierpijn, moeheid of een pijnlijke arm.
Bron: RIVM.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
2 jaar geleden
@SentWierda
Ik wil er geen welles-niettus-spelletje van maken, maar volgens mij proberen we de vraag van de vragensteller te beantwoorden, en niet die van het RIVM.
We moeten dus ook de terminologie van de vragensteller hanteren. Die schrijft o.a.: "...is er dan alsnog een kans dat je BIJWERKINGEN krijgt na de tweede coronavaccinatie?" (Bron: de vraag !)
Ik lees daardoor de 'ziek' toch echt als "zich niet lekker voelen", welke een bekende bijwerking is van een vaccinatie. Maar ik kan het mis hebben, uiteraard.