Hoelang bestaat het coronavirus al?

Bij de meesten is volgens mij bekend dat het virus in 2019 in Wuhan is ontdekt. Bestond het virus toen pas? Virussen en bacteriën gaan toch al veel langer mee? Is er misschien meer informatie bekend over hoelang COVID-19 al meegaat?

3 jaar geleden
4.5K
LeonardN
3 jaar geleden
Als je specifiek over COVID-19 spreekt, is dat volgens mij niet zeker.
Als je over coronavirussen in het algemeen spreekt kom je op schattingen en modellen.
De wiki zegt er het een en ander over. https://en.wikipedia.org/wiki/Coronavirus#Origin

Antwoorden (1)

Het is zeker dat Wuhan niet de oorspronkelijke bron is van het virus, maar wel dat het afkomstig is van een dier. Maar er zijn nog jaren onderzoek nodig om erachter te kunnen komen waar het coronavirus nou werkelijk vandaan kwam.

Het vermoeden is dat het van vleermuizen komt. Die hebben een kwalijke reputatie als het gaat om de verspreiding van virussen. Eén vleermuis draagt soms meerdere ziekteverwekkers bij zich. Daar heeft de leeftijd van het dier mee te maken want ze worden voor zo'n relatief klein beest behoorlijk oud. Gemiddeld veertig jaar en dus veel tijd om virussen op te lopen. Bovendien heeft de evolutie voor de vleermuis een bijzondere keuze gemaakt: het vliegen kost hen zoveel energie, dat het ooit kennelijk gunstiger leek om het afweersysteem op een laag pitje te zetten. Daardoor tolereren ze virussen die in hun lijf zitten Die worden niet bestreden, maar toch worden ze er niet ziek van.

Van alle nieuwe infecties die de mens treffen stamt 70 procent van dieren. De restesterende zijn ziekteverwekkers die al in de mens circuleren, maar een mutatie hebben ondergaan. Sinds 1940 zijn er ongeveer 350 keer infecties van dieren op mensen overgesprongen. Vaak ging het om een virus of bacterie. Maar het kunnen ook parasieten zijn, wormen of schimmels. En ze huizen ook in ratten (pest), vogels (influenza), varkens (ook influenza), honden en vossen (rabies) of wilde zwijnen (Afrikaanse varkenspest). Een aparte categorie vormen nog de infecties die door insecten worden overgebracht, zoals de mug (malaria, dengue, zika) of de teek (ziekte van Lyme).
. . .
De eerste ontdekking van een coronavirus vond plaats in 1964. June Almeida keek door haar elektronenmicroscoop en zag een grijs rondje met kleine uitsteeksels eromheen. Zij en haar collega's vonden dat het leek of de stekeltjes een soort halo rond het virus vormden, net als de corona rond de zon.
3 jaar geleden
SentWierda
3 jaar geleden
@Amadea. Uit dit antwoord maak ik op dat het antwoord op de vraag is: sinds 1964 of eerder.
De Covid-19 variant bestaat sinds 2019 (want is genoemd naar dit jaartal).
LeonardN
3 jaar geleden
@Sent Ja, dat zou je in eerste instantie denken. Maar als je nog even doordenkt is het ontdekken van iets nog niet gelijk aan het ontstaan van iets.
Coronavirussen zullen gok ik dus veel ouder zijn dan 1964.
De COVID-19 variant is wellicht ook ouder dan 2019, maar ik weet niet exact of het overspringen van dier op mens betekent dat het een mutatie is die dan dus net zo recent moet zijn als het moment van overspringen. Met andere woorden ik weet niet of COVID19 wellicht al jaren door vleermuizen werd overgedragen op elkaar. Hoe dan ook is het weinig antwoord op de vraag in mijn optiek.